جانشین پترائوس کیست؟

گروه بین‌الملل-‌ کنار رفتن ژنرال پترائوس از پست ریاست سازمان سیا، موجب شد تا نام فردی برای تصدی این پست مطرح شود که پیشتر و در زمان وقوع حملات ۱۱ سپتامبر در کنار جورج بوش دیده شده بود. به گزارش مهر به نقل از دیلی تلگراف، در شرایطی که ژنرال دیوید پترائوس که به عنوان یک قهرمان جنگ به سمت ریاست سیا رسیده بود اکنون به‌واسطه یک رسوایی از سمت خود کنار رفته، جایگزین وی فردی است که بطور کامل تا کنون در سایه قرار داشته است. این فرد کسی نیست جز «مایکل مورل»، شخصی که به مدت ۳۲ سال در سازمان سیا حضور داشته است. مایکل مورل از زمانی که مشاور اقتصادی یکی از مشاوران سابق روسای جمهوری اسبق آمریکا بود مسیر ترقی را طی کرد. مورل در زمان وقوع حملات ۱۱سپتامبر در سال ۲۰۱۱ میلادی به همراه «جورج بوش» رییس‌جمهوری وقت آمریکا، در فلوریدا و در همان مدرسه‌ای بود که خبر برخورد هواپیما به برج‌های دوقلو را به رییس‌جمهوری آمریکا دادند. به نوشته دیلی تلگراف، زمانی‌که بوش از همراهان خود پرسید این حملات کار چه کسی می‌تواند باشد، مورل در پاسخ گفت: «سر تمام پول داخل جیبم شرط می‌بندم که این حملات کار القاعده است.» مورل برای دوماه در سال ۲۰۱۱ به عنوان مدیر داخلی سازمان سیا فعالیت کرده و در زمان ریاست پترائوس بر این سازمان جاسوسی، همکاری نزدیکی با وی داشته است. وی البته در سال ۲۰۱۰ به عنوان معاون مدیر سازمان سیا، جایگزین «استفان کاپس» شده بود که از سمت خود استعفا داده بود.

مورل در سال ۱۹۸۰ به سیا پیوست و رییس‌بخش آسیا و اقیانوسیه و همچنین آمریکای لاتین این سازمان بود و بیشترین حجم کارهای وی مربوط به پروژه‌های موجود در آسیا می‌شد.

وی همچنین در زمان ریاست جمهوری جورج‌بوش مسوول تهیه گزارش‌های روزانه برای رییس‌جمهوری بود. مورل در یک دهه گذشته یکی از افرادی بود که نقش بسزایی در جنگ آمریکا با القاعده ایفا می‌کرد که یکی از مهم‌ترین وظایف وی در زمان حمله به محل زندگی بن‌لادن در روستای ابوت آباد پاکستان مشخص شد. با این وجود مورل فردی است که پیشتر معتقد بود باید با احتیاط با «باراک اوباما» برخورد شود. دیلی تلگراف در ادامه می‌نویسد: هر چند مورل در سیا شناخته شده است و در واشنگتن نیز وی را قبول دارند و در مدت حضور خود در سازمان سیا و از ۱۱ سپتامبر تا کنون پنج مدیر را در این سازمان تجربه کرده، اما با این وجود احتمال آن بسیار زیاد است که وی از این سمت کنار برود. دلیل آن این است که همواره رییس‌سیا از خارج از این سازمان انتخاب می‌شود و بر همین اساس از افرادی چون «جان برنان» از جاسوسان سابق آمریکا و از مشاوران فعلی اوباما در امر تروریسم و «جین هرمان» از اعضای سابق مجلس نمایندگان و از افراد نزدیک به سیا می‌توان به عنوان افرادی که شانس حضور در پست ریاست سیا را دارند نام برد.