کشته شدن فرمانده بلند‌پایه طالبان پاکستان

ملا نذیر فرمانده طالبان مستقر در پاکستان/ عکس: رادیو اروپای آزاد

گروه بین‌الملل‌- یکی از فرماندهان ارشد افراطیون اسلامگرای پاکستانی در حمله هوایی آمریکا کشته‌شد.

به گزارش بی.‌بی،سی، روز پنج‌شنبه، به نقل از مقامات امنیتی پاکستان گزارش شد که در حمله دو فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به هدف‌هایی در منطقه قبیله‌نشین وزیرستان جنوبی، چند نفر از جمله ملا نذیر، از فرماندهان ارشد پیکارجویان افراطی پاکستانی، کشته شده‌اند. براساس برخی گزارش‌ها، حملات هواپیماهای آمریکایی در ساعات اولیه بامداد پنج‌شنبه روی داده و یکی از هدف‌های این عملیات، خانه‌ای واقع در روستای انگور ادا بوده‌است. انگور ادا در نزدیکی وانه، شهر اصلی منطقه وزیرستان جنوبی قرار دارد.

این منطقه در شمال غرب پاکستان و نزدیکی مرز با افغانستان واقع شده است و از مناطق اصلی حضور و فعالیت گروه‌های اسلامگرا در پاکستان محسوب می‌شود.

منابع اطلاعاتی آمریکا ملا نذیر را به سازماندهی و اعزام شورشیان مسلح به افغانستان و حمله به نیروهای دولتی و نظامیان خارجی مستقر در این کشور متهم کرده بودند.

به باور کارشناسان مسائل جنوب آسیا کشته‌شدن ملا نذیر که اواخر نوامبر سال گذشته هم در یک حمله انتحاری زخمی شده‌بود پرسش‌های زیادی را بر می‌انگیزد از جمله اینکه جانشین او چه کسی خواهد بود؟

این نکته از آنجا اهمیت دارد که ملا نذیر اگرچه علیه نیروهای آمریکایی در افغانستان فعالیت داشت و گفته می‌شد پیکارجویان از مناطق تحت کنترل او به افغانستان نفوذ می‌کنند، اما به نوعی با عوامل امنیتی پاکستان ارتباط داشت، از مخالفان تحریک طالبان (طالبان پاکستان) بود و جزئی از این گروه به رهبری حکیم‌الله محسود به شمار نمی‌آمد.

اگرچه کشته شدن ملا نذیر یکی از دشمنان آمریکا و نیروهای امنیتی افغانستان را از سر راه بر‌داشته اما این واقعه می‌تواند به بروز نوعی خلاء قدرت در منطقه وزیرستان منجر شود به ویژه اینکه بسیاری از فرماندهان تحت امر او پیش‌تر کشته شده‌اند.

گزارش‌های دیگری حاکی از آن است که راتا خان، دستیار ملا نذیر هم در این حمله کشته شده‌است. ظاهرا عملیات هوایی بامداد پنج‌شنبه توسط دو فروند هواپیمای بدون سرنشین انجام شد و گفته می‌شود که علاوه بر خانه واقع در انگور ادا، یک خودرو نیز در نزدیکی شهر میرعلی، در وزیرستان شمالی هدف قرار گرفت و تلفاتی برجای گذاشت. هویت کشته‌شدگان این حمله مشخص نیست.

در مورد شمار کشته‌شدگان حملات بامداد پنج‌شنبه، گزارش‌های متفاوتی مخابره شده‌است. برخی منابع شمار کشته‌شدگان را دست کم پنج نفر، و برخی دیگر تا سیزده نفر گزارش کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از شاهدان عینی گزارش کرده است که بلندگوی مساجد در روستای انگور ادا و همچنین شهر وانه با اعلام خبر کشته شدن ملا نذیر، خبر دادند که مراسم ترحیم او بعد از ظهر پنج‌شنبه برگزار می‌شود.

پیش از این و در ماه نوامبر سال گذشته، گزارش شد که ملا نذیر و چند نفر دیگر در اثر یک انفجار انتحاری زخمی شده‌اند. این انفجار، که ظاهرا چند کشته هم برجای گذاشت، زمانی روی داد که ملا نذیر و همراهانش به محل معمول ملاقات او و ریش‌سفیدان محلی وارد می‌شدند.

هیچ گروهی مسوولیت حمله انتحاری ماه نوامبر را برعهده نگرفت اما برخی منابع این حمله را به رقبای محلی ملا نذیر نسبت دادند. به گفته تحلیلگران، ملا نذیر علیه اسلامگرایان موسوم به طالبان پاکستانی اتحادی را با دولت پاکستان تشکیل داده‌بود. به نظر می‌رسد که ملا نذیر با حملات طالبان پاکستانی به هدف‌های داخل این کشور مخالف بود و اعتقاد داشت که عملیات مسلحانه اسلامگرایان باید متوجه نظامیان آمریکایی و افغان در افغانستان باشد.

ملا نذیر فرماندهی طالبان مستقر در پاکستان را در اختیار داشت اما متحد شاخه دیگر طالبان موسوم به تحریک طالبان پاکستان نبود. این گروه‌ها در منطقه پرآشوب شمال‌غرب این کشور در نزدیکی مرز پاکستان فعالیت دارند. این در شرایطی است که گفته می‌شود بین این جناح‌ها درگیری‌ خونینی در جریان بوده‌است.

حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به هدف‌های داخل خاک پاکستان از زمان آغاز ریاست جمهوری باراک اوباما افزایش قابل توجهی داشته و به کشته شدن صدها تن منجر شده‌است.

علاوه بر تعدادی از فرماندهان و نفرات گروه‌های اسلامگرای تندرو، شماری ازغیرنظامیان و گاه حتی نظامیان پاکستانی نیز قربانی حملات فرامرزی نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان شده‌اند.

اینگونه حملات با انتقاد شدید مردم و گاه حتی دولت پاکستان مواجه بود که چنین عملیاتی را ناقض حق حاکمیت دولت این کشور دانسته‌اند.

معمولا منابع نظامی آمریکایی در مورد عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در داخل پاکستان اظهارنظری نمی‌کنند اما سال گذشته، روزنامه نیویورک تایمز نوشت که رییس‌جمهوری آمریکا پیشنهاد انجام هر یک از این عملیات را شخصا تایید یا رد می‌کند.

دولت پاکستان بارها خواستار توقف حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به هدف‌های داخل خاک خود شده است اما برخی تحلیلگران می‌گویند که مقامات پاکستانی در گذشته به طور خصوصی برخی از این عملیات‌ها را تایید کرده‌اند.