گروه بین‌الملل‌ - بخش خدمات و تولیدات صنعتی اروپا در ماه دسامبر بیش از انتظارات دچار رکود شد، این مساله نشان می‌دهد احتمالا رکود در این منطقه در سال ۲۰۱۳ نیز ادامه می‌یابد.

به گزارش بلومبرگ، مرکز مارکیت اعلام کرد شاخص کامپوزیت این مرکز که مربوط به دو بخش تولید و خدمات است نسبت به برآورد اولیه ۳/۴۷ واحد با کاهش رو به رو شده و به ۲/۴۷ واحد رسیده است. این در شرایطی است که این شاخص در ماه نوامبر به ۵/۴۶ واحد رسیده بود. سطح کمتر از ۵۰ واحد نشان‌دهنده رکود است. درشرایطی که دولت‌ها برای مقابله با بحران بدهی‌ها هزینه‌ها را کاهش می‌دهند، حوزه یورو تلاش می‌کند از دومین رکود اقتصادی خود طی چهار سال گذشته خارج شود. اقتصاددانان کاهش بیشتر تولید ناخالص داخلی در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۲ را پیش‌بینی می‌کنند و بانک مرکزی اروپا برای سال ۲۰۱۳ انتظار دارد اقتصاد حوزه یورو ۳/۰ درصد کوچک شود.

از سوی دیگر، دفتر آمار اتحادیه اروپا گزارش داد تورم حوزه یورو در ماه دسامبر در رقم ۲/۲ درصد باقی مانده است. این در شرایطی است که ۳۴ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ کاهش تورم به ۱/۲ درصد را پیش‌بینی کرده بودند.

براساس این گزارش قیمت انرژی پس از افزایش ۷/۵ درصدی در ماه نوامبر، در ماه دسامبر ۲/۵ درصد رشد کرد. قیمت مواد غذایی، الکل و تنباکو در ماه دسامبر ۱/۳ درصد افزایش یافت و هزینه خدمات رشد ۸/۱ درصدی را ثبت کرد.

اما در آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، خرده‌فروشی در ماه نوامبر افزایش یافت و بیکاری در ماه دسامبر کمتر از پیش‌بینی اقتصاددانان رشد کرد. براساس گزارش دفتر آمار آلمان، فروش در ماه نوامبر نسبت به ماه اکتبر ۲/۱ درصد افزایش یافته است. ۱۶ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ رشد ۸/۰ درصدی خرده‌فروشی را پیش‌بینی کرده بودند. دفتر آمار آلمان همچنین اعلام کرد پس از محاسبه تورم، کل فروش در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال قبل از آن بین ۱/۰ تا ۳/۰ درصد کاهش یافته است.

با وجود آن که بحران بدهی‌های اروپا سرمایه‌گذاری و صرف هزینه را محدود کرده است، در ماه دسامبر بیکاری آلمان کمتر از انتظارات رشد کرده و نرخ بیکاری در رقم ۹/۶ درصد،یعنی کمترین سطح طی دو دهه گذشته، باقی مانده است. پس از افزایش سفارش‌های کارخانه‌ای و صادرات، در ماه دسامبر اعتماد کسب و کارها برای دومین ماه بهبود یافت. این مساله نشان می‌دهد اقتصاد آلمان احتمالا دچار رکود نخواهد شد.