گروه بین‌الملل- با افزایش مشاغل در ماه دسامبر، آمریکا سومین سال رشد در این بخش را به پایان رساند. این مساله نشان می‌دهد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان قادر است مبارزه شدید بودجه‌ای در کنگره را تحمل کند. به گزارش بلومبرگ، روز جمعه وزارت کار آمریکا اعلام کرد کارفرمایان در ماه دسامبر ۱۵۵هزار شغل ایجاد کرده‌اند و نرخ بیکاری نزدیک به کمترین سطح چهار ساله یعنی رقم ۸/۷ درصد باقی مانده است. براساس گزارش وزارت کار آمریکا نرخ بیکاری در ماه نوامبر از رقم ۷/۷ درصد اصلاح شد و به ۸/۷ درصد افزایش یافت.

افزایش استخدام همراه با رشد بیشتر از انتظار دستمزدها و طولانی‌تر شدن ساعات کار هفتگی، به خانواده‌ها امکان خرج کردن می‌دهد و خرده‌فروشان را منتفع می‌کند. بهبود بازار کار آمریکا اقتصاد این کشور را تاحدی از آسیب‌های ناشی از افزایش مالیات بر مزد حفظ خواهد کرد. این مساله موجب شد روز جمعه شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ به بالاترین سطح خود از دسامبر سال ۲۰۰۷ تاکنون برسد.

آلن کروگر، رییس شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید، در بیانیه‌ای گفت:«گزارش مشاغل نشان‌ می‌دهد اقتصاد آمریکا درحال بهبود است. بسیار مهم است که به بودجه‌ای دست یابیم که درآمد و هزینه را تراز کند و همزمان زمینه سرمایه‌‌گذاری اقتصادی و حمایت از شهروندان آسیب‌پذیر را فراهم کند.»

اقتصاد آمریکا در کل سال ۲۰۱۲، ۸۴/۱ میلیون شغل ایجاد کرده است که برابر با اشتغالزایی در سال ۲۰۱۱ است. این بهترین آمار طی دو سال متوالی از سال‌های ۲۰۰۶-۲۰۰۵ تاکنون به شمار می‌رود. نرخ بیکاری برای کل سال ۲۰۱۲، ۱/۸ درصد بوده که کمترین میانگین سالانه طی چهار سال گذشته است.

جیمز بولارد، رییس فدرال رزرو سنت‌لوئیس، معتقد است احتمالا نرخ بیکاری تا پایان سال ۲۰۱۳ به ۱/۷ درصد کاهش خواهد یافت. او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی گفت: «فکر می‌کنم روند کاهش بیکاری در سال ۲۰۱۳ ادامه خواهد یافت. نرخ ۱/۷ درصدی بهبودی چشمگیر در بازار کار خواهد بود.»

گزارش وزارت کار آمریکا همچنین نشان داد درآمد ساعتی در ماه دسامبر برای دومین ماه تا ۳/۰ درصد افزایش یافته و به طور متوسط به ۷۳/۲۳ دلار رسیده است. براساس این گزارش استخدام در کارخانه‌ها تا ۲۵ هزار مورد افزایش یافته که بیشترین میزان از ماه مارس تاکنون است. استخدام در بخش خصوصی با افزایش ۱۰۹ هزار موردی رو به رو شده است.