دنیای اقتصاد- باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده روز دوشنبه در جریان یک نشست مطبوعاتی، طی سخنانی که با لحنی کم سابقه بیان شد به شدت به جمهوری‌خواهان درباره تصویب نا‌مشروط قانون افزایش سقف بدهی‌‌های ملی این کشور هشدار داد. او تاکید کرد که استفاده جمهوری‌خواهان از محدودیت استقراض دولت به عنوان یک ابزار چانه‌زنی اقدامی «پوچ» است. رییس‌جمهوری ایالات‌متحده در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی اضافه کرد که به هیچ‌وجه در شرایطی که «تفنگی به سمت سر مردم آمریکا نشانه رفته‌است» با جمهوری‌خواهان مذاکره نخواهد کرد و به آنان باج نخواهد داد. رییس‌جمهوری‌ ایالات‌متحده:

به جمهوری‌خواهان باج نمی‌دهم

اوباما در سخنانی کم سابقه شدیدا به جمهوری‌خواهان هشدار داد و تاکید کرد زیر فشار، مذاکره نخواهد کرد

گروه بین‌الملل- باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، به حزب جمهوری‌خواه که کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار دارد هشدار داد که به طور نامشروط قانون افزایش سقف بدهی ملی را تصویب کند.

به گزارش بی‌بی‌سی،اوباما دوشنبه صبح به وقت محلی در کنفرانسی خبری در کاخ سفید گفت که استفاده جمهوری‌خواهان از محدودیت استقراض دولت به عنوان یک ابزار چانه‌زنی اقدامی «پوچ» است.

تعیین سقف استقراض به عهده کنگره است و هرچند به طور سنتی مساله‌ای اختلاف انگیز نبوده اما در سال‌های اخیر با بالا رفتن سطح بدهی به مساله‌ای جنجالی تبدیل شده‌است. جمهوری‌خواهان در این سال‌ها آن را به کاهش هزینه‌های دولت گره زده‌اند. جان بینر، رییس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، روز دوشنبه گفت که بالا بردن سقف بدهی ملی باید با کاهش هزینه‌های دولت همراه باشد. دولت با افزایش سقف بدهی می‌تواند برای تامین هزینه‌هایش از کشورهای خارجی وام بگیرد. سقف استقراض برای دولت آمریکا هم اکنون ۴/۱۶ تریلیون دلار است که انتظار می‌رود در ماه فوریه به حداکثر برسد.

اوباما درشرایطی در این کنفرانس خبری شرکت کرد که دوشنبه آینده مراسم تحلیف دومین دوره ریاست‌جمهوری او در واشنگتن دی‌سی برگزار می‌شود.

این در شرایطی است که دولت همین دو هفته پیش برسر اجتناب از افزایش مالیات و کاهش هزینه‌ها که به «پرتگاه مالی» موسوم شده‌بود با جمهوریخواهان به توافق رسید. براساس این توافق مالیات افراد یا خانواده‌هایی که درآمد آنها ۴۰۰ هزار دلار به بالاست افزایش یافت، اما تصمیم‌گیری در مورد کاهش هزینه‌های عمومی تا دو ماه به تعویق افتاد.

اوباما روز دوشنبه با لحنی تند در مورد رویارویی بعدی در مورد بودجه هشدار داد: «آنها [جمهوری‌خواهان] نمی‌توانند در ازای این قول که اقتصاد را ویران نخواهند کرد، باج بگیرند.»

او تقاضا کرد که جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان حق استقراض دولت فدرال را بدون آن‌که امتیازی بخواهند تصویب کنند تا دولت بتواند از عهده تعهدات مالی کنونی‌اش برآید.

آخرین باری که کنگره و اوباما برسر سقف بدهی ملی درگیر شدند ژوئیه ۲۰۱۱ بود که این کشور را تا آستانه ناتوانایی در پرداخت بدهی‌هایش پیش برد، رویدادی که به کاهش میزان اعتبار این کشور و تلاطم در بازارهای مالی منجر شد.

اوباما روز دوشنبه گفت:«اعتبار ایالات متحده آمریکا موضوع چانه‌زنی نیست و آنها [جمهوری‌خواهان] بهتر است فورا تصمیم بگیرند چون وقت تنگ است.» او گفت پس از آنکه سقف بدهی افزایش یابد از هرگونه بحث درباره سیاست مربوط به بودجه سالانه استقبال می‌کند. اوباما اضافه کرد:«من آماده‌ام سازش کنم و راهی برای چگونگی کاهش کسری بودجه بیابم، اما آمریکا نمی‌تواند بحث دیگری با این کنگره داشته باشد مبنی بر اینکه آیا باید بدهی‌هایی را که قبلا بالا آورده بپردازد یا خیر.»

رییس‌جمهوری ایالات‌متحده افزود: «کاری که من نخواهم کرد این است که درشرایطی این مذاکره را انجام دهم که تفنگی به سمت سر مردم آمریکا نشانه رفته است.»

از سوی دیگر جان بینر، رهبر جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، هم پس از اظهارات اوباما در بیانیه‌ای به خطرات اقتصادی ناشی از ناکامی در افزایش سقف بدهی اذعان کرد. اما او اصرار ورزید که مجلس نمایندگان هر قانونی برای افزایش قدرت استقراض دولت فدرال وضع کند، آن را به کاهش هزینه‌ها مشروط خواهد کرد.

او گفت: «مردم آمریکا از افزایش سقف بدهی بدون کاهش همزمان هزینه‌های دولت حمایت نمی‌کنند.»

همزمان، روز دوشنبه بن برنانکه، رییس فدرال رزرو، بانک مرکزی آمریکا، قانونگذاران این کشور را ترغیب کرد برای پرهیز از عواقب بالقوه فاجعه‌بار ناشی از نپرداختن بدهی‌ها، سقف بدهی ملی را افزایش دهند. سخنان برنانکه که در دوره ریاست‌جمهوری جورج بوش جمهوری‌خواه، رییس‌جمهوری پیشین، منصوب شده‌است، موضع اوباما را تقویت کرده‌است.

تدابیر مقابله با خشونت

اوباما در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین به پرسش‌هایی درباره موضوع مقابله با خشونت و منع فروش سلاح پاسخ داد.

درشرایطی که یک ماه از کشتار ۲۶ نفر در دبستانی در ایالت کانتیکات آمریکا می‌گذرد، اوباما گفت طی این هفته پیشنهادهایی را برای مقابله با خشونت ارائه خواهد کرد.

او گفت بررسی سابقه خریداران سلاح، اعمال محدودیت بر فروش خشاب‌های بزرگ، و منع فروش سلاح‌های نیمه خودکار تدابیری است که با عقل سازگار است.

ماه گذشته مهاجمی که ۲۰ سال سن داشت از یک سلاح نیمه خودکار که شبیه به مسلسل است استفاده کرده بود. این سلاح‌های قدرتمند هم‌اکنون قابل خریداری است، اما برخلاف مسلسل با کشیدن ماشه رگبار نمی‌بندد و برای شلیک هر گلوله باید یک‌بار ماشه آن را کشید.

اوباما گفت: «آیا همه این تدابیر در این کنگره قابل تصویب خواهد بود؟» و جواب داد پاسخ این پرسش را نمی‌داند.

گروه لابی قدرتمند سلاح موسوم به «ان‌آر‌ای» و برخی از قانون‌گذاران اعلام کرده‌اند هر طرحی برای ممنوعیت فروش سلاح نیمه خودکار قابل تصویب نخواهد بود.

عکس: نیویورک تایمز