آتش در کالیفرنیا

سرسبزترین منطقه کره زمین گرفتار شعله‌های آتش شد

گروه بین‌الملل- در آتش‌سوزی گسترده درکالیفرنیا در اثر وزش باد داغ، آتش حداقل ۸۱۰۰۰هکتار زمین را درنوردیده است و صدها خانه را سوزانده است. به گزارش بی‌بی‌سی، در این حادثه حداقل تاکنون یک‌نفر جان خود را از دست داده و حدود یک‌میلیون نفر از مناطق که در خطر سرایت آتش قرار دارند، توسط مسوولان انتقال داده شده‌اند. آتش‌نشانانی که برای خاموش کردن حریق فعالیت می‌کنند، معتقدند در روزهای آینده وضع خیلی بدتر خواهد شد. بر اساس اعلام مقامات دولتی تاکنون ۶۵۵خانه کاملا در آتش سوخته‌ و هزاران خانه هم در معرض آتش‌سوزی قرار دارند. شدت و وسعت آتش‌سوزی به حدی است که حدود ۱۵۰۰نفر از ماموران گارد ملی برای کمک به اطفای حریق به کالیفرنیا اعزام شده‌اند.

یکی از ساکنان مناطقی که در آتش سوختند، حریق را چنین توصیف می‌کند.

منظره‌ شعله‌های آتش که به سرعت در حال انتشار بود، درست شبیه فیلم آرماگدون بود، گویی که اینجا آخر دنیا است. آرنولد شوارتزینگر، فرماندار کالیفرنیا که از خانه‌های سوخته‌شده در مالیبو دیدار می‌کرد، گفت، این یک لحظه غم‌انگیز برای آمریکا است.

وی درباره شرایط آب و هوایی کالیفرنیا افزود، ما شرایط آب و هوایی داریم که برای بروز چنین آتش عظیمی در سراسر ایالت مساعد است. این تمام آن چیزی است که در حال حاضر داریم، باد داغ که پیش‌رونده و سوزاننده است و هوایی خشک که هیچ امیدی برای باریدن باران و خاموش کردن آتش وجود ندارد.

مقامات شهری لس‌آنجلس می‌گویند، بادها معمولا پیش‌بینی‌ناپذیر و از طرفی سرگردان هستند، به هر حال هیچ مکانیزمی وجود ندارد که به ما بگوید بادها چه وقت و کجا به حرکت درمی‌آیند. ساکنان لس‌آنجلس در گفت‌وگو با گزارشگران گفتند که آنها احتمال وقوع باد را می‌دادند، هر چند نمی‌دانستند دقیقا چه وقت اتفاق می‌افتد، به همین دلیل تا حدی آماده شده بودیم، اما نه برای چنین وضعیتی. در واقع آنها تصوری از چنین حادثه‌ بزرگی نداشتند. حادثه وقتی اتفاق افتاد از هر آنچه تصورش می‌رفت، ترسانک‌تر و وحشناک‌تر بود.

در سان دیه‌گو کانتی، آمبولانس‌ها و اتوبوس‌های مدارس برای انتقال صدها تن از مردم از بیمارستان و زندان‌ها به مکان‌های امن استفاده می‌شوند. سرعت حرکت شعله‌های آتش باعث شده است که امکانات موجود آتش‌نشانی سان دیه‌گو، برای حفظ خانه‌ها در مقابل تهدید آتش‌ ناکافی باشد. به هر حال نیروهای امداد توانسته‌اند جان عموم را حفظ کنند و در این آتش‌سوزی گسترده فقط یک نفر جان خود را از دست داده و حدود ۴ نفر از آتش‌نشان و ۱۰ نفر از مردم هم مجروح شده‌اند. حدود ۱۴۰۰۰ هکتار زمین فقط در شهر تکاته در نزدیکی مرز مکزیک در آتش سوخته است.

دولت به تمام ۳۶۰۰۰ نفر سکنه شهر رامونا، در شمال شرق سان دیه‌گو اخطار داده است تا شهر را ترک کنند، زیرا شعله‌های آتش که بیش از ۵۰۰۰ هکتار را در نزدیکی این شهر سوزانده است در حال نزدیک شدن به این شهر است. در شهر مالیبو، آتش‌سوزی با اشتعال یک کابل برق و جرقه زدنش گسترده‌تر شد. ۱۳۰۰۰نفر ساکنان این شهر به یک کلیسا و یک قصر قدیمی و مشهور انتقال داده شدند. هزاران دانشجوی دانشگاه هم به مکان دیگری انتقال داده شدند.

و اما آتش مناطق ساحلی را هم تهدید می‌کند که خانه‌های افسانه‌ای ستاره‌های هالیوود در آن جا قرار دارد. مل‌گیبسون، ریچاردگر، پیرس برازنان، جیمز کامرون و باربارا استراسیان از جمله این هنرپیشه‌های معروف هستند.

در ماه جولای، پس از گرمای شدید موسمی در هزاران هکتار زمینه ایالت‌های کالیفرنیا، آریزونا، نوادا، احتمال حریق در روز سه‌شنبه در کالیفرنیا پیش‌بینی شده بود، اما به قول ساکنان و مقامات ایالت کالیفرنیا آنچه اتفاق افتاد فراتر از تصور بود و امکانات ایالت برای مقابله با شعله‌های شتابان آتش اصلا کافی نبود.

ترمینیتور رو در روی آتش

آرنولد شوارتزنگر در سال ۲۰۰۲ در فیلم «خسارت کلی» در نقش یک آتش‌نشان ظاهر شد که با آتشی سرکش و رام‌نشدنی به مبارزه بر می‌خیزد و یک تنه همه را نجات می‌دهد. ۵سال بعد اکنون شوارتزنگر در مقام فرماندار ایالت کالیفرنیا با چنان آتشی مواجه شده است. آتشی که همانند فیلم سال ۲۰۰۲ هزاران خانه را ویران کرده و صدها هزار نفر را هم به آوارگی کشانده است. قهرمان فیلم اکنون در صحنه واقعی گرفتار آتش شده است. باید دید فرماندار جمهوری‌خواه کالیفرنیا چگونه می‌خواهد خارج از استودیوهای هالیوود این آتش افسارگسیخته را مهار کند!

شاید آرنولد آرزو می‌کند این هم صحنه‌ای از فیلم خسارت کلی باشد و همه چیز با کات کارگردان تمام شود.