گروه بین‌الملل - در حالی که حملات شورشیان کرد عضو حزب کارگران کردستان به نیروهای مرزی ترکیه ادامه دارد، آنکارا علی باباجان وزیر خارجه خود را به عراق فرستاده است تا موافقت مقامات عراقی را برای اقدام علیه شورشیان کرد، جلب کند.

به گزارش بی‌بی‌سی علی باباجان در جریان سفرش به عراق با نوری المالکی نخست‌وزیر عراق گفت‌و‌گو خواهد کرد. وی پیش از سفر به عراق گفت: ترکیه تمام راه‌حل‌های دیپلماتیک را در این زمینه بررسی می‌کند و اعزام نیروهای نظامی به عراق برای متوقف کردن حملات مرزی پ کاکا آخرین راه‌حل خواهد بود. در جدیدترین حمله شورشیان علیه مرزداران ترکیه دست‌کم ۱۲نفر کشته و ۸سرباز نیز ناپدید شده‌اند. در همین حال رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه نیز به لندن سفر کرده تا در این مورد با گوردون براون گفت‌و‌گو کند. روز دوشنبه اتحادیه اروپا در مورد حمله شمال عراق به ترکیه چراغ سبز ضمنی داد. یک مقام دولتی ترکیه در سازمان ملل نیز در این مورد گفت: گزینه اصلی ما در مواجهه با این بحران دیپلماسی است اما در برابر با تروریسم گزینه نظامی نیز همواره مطرح است.

در همین حال، جورج بوش رییس‌جمهوری ایالات متحده از دولت ترکیه خواست تا خویشتن‌داری خود را در برابر حملات مرزی حفظ کند. بنابر اعلام کاخ سفید جورج بوش در تماس تلفنی با عبدا... گل رییس‌جمهوری ترکیه مراتب نگرانی خود را از حوادث اخیر در مرکز ترکیه ابراز کرد. عبدا... گل نیز در این گفت‌وگو عنوان کرده است که پیش از هرگونه اقدام نظامی در شمال عراق گزینه‌های دیپلماسی را بررسی خواهد کرد. جورج بوش در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با عبدا... گل بر ارائه ایالات متحده برای کمک به ترکیه و عراق در حل مشکل تروریست‌های پ‌کاکا تاکید کرد. گوردون جاندرو سخنگوی کاخ سفید که خبر گفت‌وگوی تلفنی را اعلام کرد به چگونگی کمک ایالات متحده در سرکوب شورشیان اشاره نکرده است.

در همین حال اخبار رسیده از مرز ترکیه و عراق حاکی از آن است که متحرک نیروهای نظامی ترکیه در مرز عراق افزایش یافته و این نیروها آرایش حمله می‌گیرند. به گزارش آسوشیتدپرس دوشنبه شب ده‌ها خودروی نظامی به همراه نیروهای نظامی و تجهیزات سنگین نظامی به طرف مرز ترکیه و عراق حرکت کرده‌اند. بنابراین گزارش ترکیه در حال افزایش نیروهای نظامی خود در مرز عراق است همچنین فاصله این نیروها با خطر مرزی را نیز کاهش داده است. بنابر گزارش آسوشیتدپرس ترکیه تعداد نیروهای نظامی خود را که هفته گذشته ۶۰هزار نفر بودند، در مرز عراق به یکصدهزار نفر رسانده است. این نیروها به وسیله تانک‌، هلی‌کوپترهای نظامی و جنگنده‌های F۱۶ حمایت می‌شوند.

در همین حال رجب طیب اردوغان در آخرین موضع‌گیری خود گفت: اگر تحولات مورد نظر آنکارا انجام نشود مجبور هستیم خود از کشورمان محافظت کنیم. به نظر می‌رسد تحولاتی که مقامات آنکارا مدنظر دارند از قدرت دولتمردان عراقی خارج باشد. آنکارا می‌خواهد که عراق سران و فرماندهان شورشیان عراق را به ترکیه تحویل دهد.

عمل به این درخواست می‌تواند به اختلاف داخلی بین رهبران کرد و غیرکرد عراق منجر شود.

از سوی دیگر مردم ترکیه با برپایی تظاهرات‌های گسترده اقدام جدی به دولت ترکیه علیه حملات تروریستی پ‌ک‌ک شدند.

در تظاهرات مردم ترکیه در این کشور معترضان که پرچم‌های ترکیه را به دست داشتند خواستار پاسخ جدی و قاطع به حملات اخیر اعضای پ‌ک‌ک شدند.

معترضان با اشاره به کشته شدن چند سرباز ترکیه فریاد زدند: شهیدان هرگز نمی‌میرند! این کشور هرگز تقسیم نخواهد شد.

دیگر معترضان نیز یک‌صدا فریاد می‌زدند: مرگ بر پ‌ک‌ک و آمریکا.

کردهای عراق در دهه ۹۰ و در زمان حکومت صدام، دیکتاتور سابق عراق با نیروهای ترکیه هم‌پیمان شدند اما کردهای عراق در حال حاضر نسبت به حمله به شمال عراق بی‌توجه هستند.

مصر و اردن نیز به ترکیه در مورد حمله گسترده به شمال عراق هشدار دادند. کشورهای عربی به طور سنتی مخالف هرگونه حمله خارجی به یک کشور عرب هستند.

در همین حال حسنی مبارک، رییس‌جمهور مصر گفت: امیدوارم که دو طرف (ترکیه و عراق) برای یافتن یک راه‌حل در مورد معضل کردها با هم همکاری کنند.

در اردن نیز ناصر جوده، سخنگوی دولت این کشور تصریح کرد: ما در مورد اوضاع امنیتی، اتحاد و همگرایی در عراق نگران هستیم.