اقتصاد جهان در حال احیا شدن است

گروه بین‌الملل - هنری پاولسون وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده آینده اقتصاد جهانی را روشن ارزیابی کرد. به گزارش آسوشیتدپرس هنری پاولسون در جمع خبرنگارانی که به اجلاس مشترک صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی آمده بودند، گفت: ما شاهد روند احیای اقتصاد جهان هستیم و اقتصاد جهانی دارد خود را بازسازی می‌کند. هنری پاولسون در کنار رابرت زولیک

وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی ایالات‌متحده رو به بهبود است، گفت: وضعیت بازارها نسبت به ماه آگوست بسیار بهتر شده است. روند بهبود بازارهای جهانی آرام است اما حرکتی رو به جلو و مثبت است که می‌تواند در ادامه رونق اقتصاد جهانی را به دنبال داشته باشد.

سخنان وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده در حالی عنوان می‌شود که بازارهای سهام روز جمعه گذشته را با سقوط پشت سر گذاشته و روز دوشنبه گذشته نیز بازارهای سهام در آسیا با ریزش همراه شدند. وزیر خزانه‌داری ایالات ‌متحده نشانه‌های شکوفایی اقتصاد را ایالات‌متحده را واضح توصیف کرد و گفت: کاهش نرخ بهره چیزی بود که بازارهای سهام برای حرکت دوباره در انتظار آن بودند. اکنون این مشوق به آنها داده شده است. وی همچنین به بخش مسکن اشاره کرد و گفت: اقتصاد توانست بر بحران وام‌های مسکن غلبه کند. نمی‌توانیم بگوییم سایه رکود از خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن دور شده است، اما نشانه‌هایی وجود دارد که می‌گوید مشکلات در این بخش برطرف خواهد شد.

بازارهای جهانی سهام در ماه آگوست سقوط سنگینی را تجربه کردند. این سقوط در پی کاهش ارزش سهام در بورس نیویورک رخ داد. در ماه آگوست بحران وام‌های اعتباری مسکن در ایالات متحده به اوج خود رسید. مردم دیگر قادر به بازپرداخت اقساط وام‌های خود نبودند. در مورد وام‌های اعتباری مشکلات بیش از وام‌های معمولی مسکن بود. چرا که وام‌های اعتباری معمولا به افرادی با ریسک بالا داده می‌شود و به همین دلیل بهره آن بالاتر است. عدم بازپرداخت اقساط وام‌های مسکن و وام‌های اعتباری سبب شد تا بانک‌ها و موسسات اعتباری با بحران نقدینگی روبه‌رو شوند. بانک‌های مرکزی نیز با تزریق پول به شبکه بانکی در ایالات متحده اروپا و آسیا سعی کردند این مشکل را برطرف کنند.

اکنون وزیر خزانه‌داری آمریکا عقیده دارد که این کشور توانسته بحران وام‌های اعتباری پشت سر بگذارد. یکی از نشست‌های جنبی اجلاس ۲۰۰۷ بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به بررسی بحران در بازارهای مالی اختصاص داشت. به گزارش بی‌بی‌سی در پایان این نشست عنوان شد که بازارهای مالی همچنان با خطر روبه‌رو هستند و نمی‌توان انتظار داشت که شرایط عادی شده باشد. در این نشست همچنین در مورد آینده رشد اقتصادی جهان هشدار داده شد و کارشناسان نگرانی خود را از قیمت بالای نفت و کاهش رشد اقتصادی ایالات متحده به عنوان دو عامل کاهش رشد اقتصادی جهان ابراز کردند.