گروه بین‌الملل - وال‌استریت روز دوشنبه را در اثر خبرهای خوش درباره افزایش درآمد کمپانی‌های تکنولوژی و ضرر برخی کمپانی‌های داروسازی با نوسان زیادی مواجه شد اما سرانجام روز را با ترقی به پایان بردند.

به گزارش رویتر از نیویورک، شاخص‌های وال‌استریت پس از انتشار خبر کاهش درآمد کمپانی داروسازی شرینگ پلاف با ضرر آغاز کرد اما پس از چند ساعت گزارش افزایش رکورد گونه درآمد کمپانی اپل که بیش از انتظار و پیش‌بینی وال‌استریت بود تغییر جهت دادند و رو به صعود گذاشت، این جریان با گزارش‌های مثبت از درآمد دیگر کمپانی‌های تکنولوژی تا زمانی که رنگ‌های تعطیلی روز دوشنبه به صدا در آمدند، ادامه یافت. به هر حال به نظر می‌رسد گزارش‌های سود کمپانی‌های تکنولوژی قدرتی از تزلزل و تشنج بازار کم کرد و به قول مادنی رید گزارشگر آسوشیتدپرس، خورشید بخش تکنولوژی بازار را روشن کرد.

تحلیلگران بازار درباره نوسان روز دوشنبه معتقدند، برای بازار خیلی عادی است که در یک روز شاخص‌های وال استریت بالا و پایین زیادی داشته باشد. با این همه با وجود ترقی شاخص‌های وال استریت در روز دوشنبه سرمایه‌گذاران هنوز نگرانی جدی درباره تاثیری که مشکلات مالی و پولی می‌تواند بر دخل و خرج کمپانی‌ها بگذارد، دارد، هر چند در یکی دو روز اخیر برخی مقامات آمریکایی خبر از رشد اقتصادی ایالات‌متحده دارند، اما بازار هنوز دارد با تاثیرات بحران مالی بر اقتصاد و درآمد کمپانی‌ها دست و پنجه نرم می‌کند و بنابراین به وعده‌ها و سخنان امیدبخش دل خوش نمی‌کند زیرا با آمار و ارقام واقعی سروکار دارد، به‌ویژه که مهم‌ترین آن در روز پنجشنبه درباره میزان فروش خانه‌های جدید منتشر خواهد شد.

شاخص سهام داوجونز پس از اینکه صبح ۱۰۰واحد از دست داد در اواسط روز احیا شد و سرانجام روز را با ۵۰واحد یا ۳۳/۰درصد افزایش به پایان برد و به واحد ۱۳۵۶۷ رسید. شاخص سهام استاندارد - اندپورز ۶واحد یا ۳۸/۰درصد ترقی کرد و به واحد ۱۵۰۶ رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک که این روزها به دلیل رونق درآمد کمپانی‌های زیرمجموعه سرخوش است روز را با ۲۹واحد یا ۰۶/۱ درصد افزایش سپری کرد و به واحد ۲۷۵۳ رسید.

در توکیو، شاخص‌های سهام تحت تاثیر رونق وال‌استریت در روز دوشنبه جان تازه‌ای گرفتند، به ویژه آنکه به دلیل تنزل ارزش سهام در روز قبل، روز سه‌شنبه روز خوبی برای خرید بود. شاخص سهام نیکی ۵۵واحد یا ۳۴/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۶۴۹۵ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۱۳واحد یا ۸۲/۰درصد صعود کرد و به واحد ۱۵۷۶ رسید.

در اروپا هم شاخص‌های سهام هفته را با تنزل آغاز کردند. شاخص سهام FISEا۰۵/۱درصد از دست داد. داکس آلمان ۱۳/۱درصد و CAC-۴۰ فرانسه هم ۳۸/۱درصد ضرر کرد.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار اندکی در مقابل ارزهای رقیب افزایش یافت. روز سه‌شنبه در آسیا هر دلار به ازای ۳۵/۱۱۴ ین معامله شد که نسبت به آخرین ساعات روز دوشنبه در نیویورک که هر دلار در مقابل ۰۳/۱۱۴ ین معامله شده بود به ارزش دلار تقویت شده بود. همچنین هر یورو به ازای ۴۱۷۵/۱دلار معامله شد، حال آنکه در روز دوشنبه در نیویورک هر یورو به ازای ۴۳۱۰/۱دلار معامله شده بود. قیمت نفت روز سه‌شنبه در آسیا تنزل کرد و هر بشکه نفت تحویلی برای ماه دسامبر با ۲۵سنت کاهش به ۷۷/۸۵دلار رسید.