گروه بین‌الملل- اگرچه دولت ایتالیا پیوسته به مبارزه خود با گروه‌های مافیایی ادامه می‌دهد، اما هنوز بخش بزرگی از اقتصاد این کشور در چنبره خانواده‌های مافیایی قرار دارد. به گزارش بی‌بی‌سی، هنوز بزرگ‌ترین شرکت‌های بازرگانی ایتالیا یا مستقیما به خانواده‌های مافیایی تعلق دارد و یا اینکه به آنها مربوط می‌شود و باج‌های کلانی برای ادامه فعالیت خود می‌دهند. جدیدترین گزارش‌های تحقیقاتی محرمانه که در اختیار بی‌بی‌سی قرار گرفته است نشان می‌دهد که گردش مالی مافیا در ایتالیا به ۱۲۰ میلیارد دلار در سال می‌رسد. گروه‌های مافیایی در جنوب ایتالیا به شدت فعال هستند و دامنه فعالیت‌های خود را گسترش می‌دهند. با تغییرات تکنولوژیک و گسترش مبادلات الکترونیکی روش فعالیت خانواده‌های مافیایی نیز تغییر می‌کند و همین تغییرات است که کار را برای پیگرد قانونی و رهگیری سرنخ‌های فعالیت‌های مافیایی دشوار ساخته است. علاوه بر تجارت‌های خلاف قانون معمول در نزد گروه‌های مافیایی ایتالیا بیش از ۱۰ درصد درآمد این گروه‌ها از طریق جرائم سازمان‌یافته حاصل می‌شود.

به گزارش بی‌بی‌سی مبلغ زیادی از درآمد فروشگاه‌ها و مغازه‌داران ایتالیایی همچنان برای ادامه کسب و کار خود و در امان ماندن از دشمنی مافیا مجبور هستند که به خانواده‌های مافیایی باج پرداخت کنند. براساس آمار‌های تایید شده هم‌اکنون ۲۰درصد از فروشندگان و مغازه‌داران ایتالیایی به طور ماهانه و معمول به مافیا باج پرداخت می‌کنند. گروه‌های مافیایی نیز در مقابل از آنها در برابر گروه‌های مافیایی محافظت می‌کنند.

در جنوب ایتالیا آمار از این هم بالاتر است. در شهر سیسیل که مرکز مافیا به حساب می‌آید از هر ۱۰ فروشگاه و مغازه ۸ تای آن به مافیا باج ماهانه پرداخت می‌کند. چندی قبل مارکومینیتی، وزیر کشور ایتالیا در مورد افزایش فعالیت و نفوذ مافیا در ایتالیا هشدار داد.