کنفرانس صلح بدون دستورکار

ایسنا- کنفرانس بین‌المللی «صلح» خاورمیانه دیروز در حالی در آمریکا آغاز به کار کرد که هنوز دستورکاری مشخصی برای این کنفرانس ارائه نشده است. قرار است در این کنفرانس که در شهر آناپولیس در ایالت مریلند واقع در ۴۵کیلومتری واشنگتن برگزار شده، بیش از ۵۰ کشور و سازمان جهانی و ۱۶ کشور عربی شرکت کنند. به گزارش روزنامه الشرق‌الاوسط -چاپ لندن- محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در حالی به این کنفرانس رفته است که تنها رییس نیمی از مردم فلسطین محسوب می‌شود و ایهودالمرت نخست وزیر اسرائیل نیز در حالی چشم به آناپولیس دوخته که نگران دولت در حال شکست و فروپاشی خود است.

به رغم آنکه محمود عباس در راه رفتن به واشنگتن اعلام کرد «به آناپولیس می‌روم تا رویای ملتم را مبنی بر تشکیل کشور مستقل فلسطین تحقق بخشم» اما بسیاری از مردم فلسطین نه تنها هیچ گونه اعتمادی به این کنفرانس ندارند بلکه آن را شکافی بر سر راه تحقق آمال و آرمان‌هایشان می‌دانند.

شکست طرفین اسرائیلی و فلسطینی در دستیابی به توافق‌نامه مشترک تا پیش از برگزاری کنفرانس آناپولیس نیز این حالت بی‌اعتمادی و ناامیدی فلسطینیان را نسبت به کنفرانس آناپولیس تشدید کرد و بسیاری از آنها معتقدند که شرکت‌کنندگان در کنفرانس آناپولیس شکست خورده و به خانه اول بازخواهند گشت.

محمود عباس این زمان ضعیف‌تر از هر زمان دیگری به آناپولیس رفته است. وی امروز تنها ریاست نیمی از ملتش را در کرانه باختری بر عهده دارد و نوار غزه از سیطره وی خارج است و دولت برکنار شده فلسطین در نوار غزه با قاطعیت اعلام کرده که تعهدی نسبت به اجرای توافق‌نامه‌های امضا شده در آناپولیس ندارد.

با آنکه تشکیلات خودگردان فلسطین سعی دارد بین غزه و آناپولیس فاصله انداخته و موضع‌گیر‌های رهبران غزه را کم رنگ جلوه دهد، اما اظهارات مسوولان امنیتی اسرائیل به نخست وزیرشان حاکی از آن است که موضوع غزه موضوعی کم رنگ و بی‌اهمیت نیست. مسوولان امنیتی اسرائیل به المرت گفته‌اند که به جای رییس قدرتمند کرانه باختری باید با رییس شکست خورده در نوار غزه گفت‌وگو کند و این نشان می‌دهد که اسرائیل نمی‌تواند با چشم‌پوشی از نوار غزه تنها به مذاکره با رهبران رام‌‌ا... دل بندد.

از سوی دیگر، المرت نیز وضعیتی بهتر از عباس ندارد. وی نیز با مخالفت‌های شدیدی برای مشارکت در آناپولیس روبه‌رو شده است. بسیاری از شهرک‌نشینان اسرائیلی و گروه‌های تندرو این رژیم با قاطعیت مخالفت‌شان را با این کنفرانس اعلام کردند. وضعیت نابسامان در کابینه المرت و پرونده فساد علیه وی نیز به این مشکلات دامن می‌زند.

اختلافات داخلی در کابینه رژیم صهیونستی نسبت به توافق این رژیم با فلسطین در خصوص راهکارهای ریشه‌ای صلح از جمله موضوع بیت‌المقدس، مرزها و آوارگان فلسطینی موجب شده که المرت با نگرانی نسبت به وضعیت بحرانی کابینه‌اش در آناپولیس شرکت کند.

از سوی دیگر، به رغم وعده‌های آمریکا به کشورهای عربی از جمله سوریه مبنی بر بررسی مساله بلندی‌های جولان در کنفرانس آناپولیس، یک مقام مسوول در وزارت امور خارجه آمریکا به الشرق‌الاوسط گفت: موضوع بلندی‌های جولان در جدول کاری کنفرانس آناپولیس درج نشده است.

وی افزود: این کنفرانس تنها بر محور روابط فلسطین و اسرائیل متمرکز است و البته آمریکا از مذاکرات آینده بین سوریه و اسرائیل و حتی لبنان اسرائیل استقبال می‌کند.

این مقام مسوول آمریکایی تاکید کرد: سوریه یا هر کشور عربی دیگر می‌تواند تنها پیشنهادهای خود را در این کنفرانس مطرح کند.

استفن هادلی مشاور امنیت ملی دولت آمریکا نیز اعلام کرد که کشورش یک استراتژی سه‌ بندی را در روند صلح بین اسرائیل و فلسطین دنبال می‌کند.

وی این سه بند استراتژی آمریکا را این چنین بیان کرد:

۱ - اتخاذ گام‌های لازم برای آغاز مذاکرات فلسطین و اسرائیل جهت تشکیل کشور مستقل فلسطین و تحقق صلح فراگیر

۲ - اجرای همزمان تعهدات طرفین در خصوص بندهای مندرج در طرح نقشه راه که این مساله زمینه را برای ایجاد زندگی بهتر برای فلسطینیان و تضمین امنیت اسرائیل و فلسطین فراهم می‌کند

۳ - سازمان‌دهی تشکیلات و موسسات فلسطینی از طریق حمایت‌های بین‌المللی جهت اعطای فرصت به فلسطینیان جهت اجرای طرح نقشه راه.