ایرنا- روسای صنایع آلمان در دیدار اخیر خود با «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور از سیاست وی در برابر چین انتقاد کردند.

روزنامه فایننشیال تایمز روز سه‌شنبه با اعلام این مطلب افزود: در این دیدار که شامگاه دوشنبه برگزار شد، رییسان صنایع و شرکت‌های مهم آلمانی از مرکل خواستند در سیاست خود در قبال پکن تجدیدنظر کند. این روزنامه همچنین به نقل از «یورگن تومان» رییس اتحادیه صنایع آلمان افزود: ما برای حل و فصل کدورتهای اخیر در روابط برلین و پکن نیاز به گفت‌وگوهای سازنده داریم و اطمینان ‌دارم که دولت آلمان همچنان به سیاست خود بر مبنای مشارکت و احترام متقابل در برابر چین پایبند است.

این گزارش افزود: از دیدگاه صاحبان صنایع آلمان مقامات این کشور باید هر چه سریع‌تر با استفاده از دیپلماسی فعال به بحران اخیر در روابط دو کشور که باعث بروز مشکلات اقتصادی شده است، پایان دهند.

فاینشنال تایمز همچنین نوشت: علاوه ‌بر صنایع، صاحبان بانک‌ها و شرکت‌های عمده مالی آلمان نیز در روزهای اخیر صدراعظم کشورشان را به دلیل سیاستش در قبال پکن مورد انتقاد قرار داده‌اند.

این گزارش به نقل از یک مقام عالی رتبه بانکی در آلمان افزود: هر چند موضوع حقوق بشر در چین مهم است اما از طرف دیگر ما هم منافع اقتصادی شفافی در این کشور داریم و باید همچنان به بازار چین دسترسی داشته باشیم.

مرکل چندی پیش در گفت‌وگو با رسانه‌های آلمان که به مناسبت آغاز سومین سال زمامداری‌اش به عنوان صدراعظم این کشور انجام شد، بار دیگر از سیاست خود در دیدار با «دالایی لاما» رهبر تبعیدی بوداییان تبت دفاع کرد.

صدراعظم آلمان در این گفت‌وگو انتقادهای صورت گرفته از دیدارش با «دالایی لاما» در برلین را رد کرد و افزود: من به عنوان صدراعظم تصمیم می‌گیرم که در کجا و در چه زمانی از چه کسی استقبال کنم و این امر نه سیاست آلمان در قبال چین را زیر سوال می‌برد و نه به مفهوم نادیده گرفتن اهمیت چین بعنوان یک قدرت اقتصادی در حال ظهور در جهان است.

برخی از کارشناسان آلمانی اقدام مرکل در دیدار با دالایی لاما را ناشی از درگیری‌های بین احزاب حاکم آلمان از یک طرف و تلاش حزب مرکل برای تسلط بیشتر بر سیاست خارجی این کشور از سوی دیگر ارزیابی می‌کنند.

این در حالی است که پیش از این «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر امور خارجه آلمان هم با اذعان به تبعات منفی دیدار صدراعظم کشورش با دالایی لاما بر روابط بین برلین و پکن، از چنین روندی ابراز نگرانی کرده‌ بود.

پکن و برلین در سال‌های گذشته به خصوص از زمان «گرهارد شرودر» صدراعظم سابق آلمان روابط تجاری خود را به نحو چشمگیری افزایش داده‌بودند به نحوی که هم اینک آلمان بزرگترین شریک تجاری و نیز مهمترین کشور سرمایه‌گذاری خارجی در چین محسوب می‌شود اما از زمان دیدار مرکل با دالایی لاما این روابط بشدت به سردی گراییده است به نحوی که مقامات چینی تاکنون چندین جلسه و نشست رسمی مشترک با صنعتگران آلمان را به بهانه‌های مختلف لغو کرده‌اند.

از سوی دیگر، گزارش‌های منتشرشده حاکیست مقامات چینی هم در اعتراض به دیدار مرکل با رهبر بوداییان تبت، در صدد اعمال اقدامات تحریمی علیه شرکت‌های آلمانی هستند، از جمله اینکه پکن قصد دارد از کشورهای دیگر اروپایی نظیر فرانسه برای تامین نیازهای خود استفاده کند.

در این حال مقامات پاریس هم موفق شدند با استفاده از خلل بوجود آمده در روابط پکن و برلین، در جریان سفر اخیر «نیکلا سارکوزی» به پکن، حدود بیست‌میلیارد یورو قرارداد همکاری تجاری با چین منعقدکنند که ساخت دو راکتور اتمی و فروش ۱۵۰فروند هواپیمای ایرباس از مهم‌ترین آنها است.