گروه بین‌الملل - با اعلام سیتی‌گروپ مبنی بر کاهش هزینه‌های این موسسه نگرانی‌ها دوباره بحران اعتبارات بار دیگر زنده شد و سبب تنزل شاخص‌های وال استریت در اولین روز هفته شد.

به گزارش رویتر از نیویورک روز دوشنبه مدیران یکی از بزرگ‌ترین موسسات مالی دنیا اعلام کردند آنها برای جبران خسارات ناگزیر از کاهش هزینه‌ها هستند. بالطبع اولین اقدامی که برای کاهش هزینه‌ها صورت خواهد گرفت تبدیل نیرو و ریزش آنها است که به معنای تعداد شغل کمتر در این کمپانی است. از طرف دیگر بانک HSBC بزرگ‌ترین بانک اروپایی اعلام کرد قصد دارد تعهدات دو صندوق اعتباری که توسط این بانک اداره می‌شود را بپردازد.به این ترتیب این بانک باید حدودی ۴۵میلیارد دلار از سرمایه خود را کاغذهای مربوط به بالانس بودجه وارد کند که به معنای کاهش درآمد نهایی این بانک است.از طرف دیگر رییس بانک مرکزی نیویورک صحبت از فشار شدیدی که در‌حال‌حاضر بر بازارهای مالی وجود دارد سخن گفت که ممکن است بر وضعیت بازارها در مدت باقیمانده از سال تاثیر بگذارد.

به هر حال سخنان رییس بانک مرکزی نیویورک که همواره سیاست‌های مالی و پولی که توسط بانک مرکزی تصویب شده است را دقیقا به مرحله اجرا می‌‌گذارد و نقش مهمی در تدوین سیاست‌های بانک دارد، خیلی اهمیت دارد.بنابراین وقتی وی از بحران شدید سخن می‌گوید بازارها آن را بزرگ‌تر و جدی‌تر می‌دانند. همچنین بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد بانک حدود ۸میلیارد دلار به سیستم بانکی تزریق خواهد کرد تا بتواند به موسسات اعتباری برای ادامه کارشان کمک کند.بازار در روز دوشنبه خبر خوبی درباره رونق خرده فروشی شنید اما این خبر نتوانست نگرانی‌های وال استریت را جبران کند و سبب رونق آن شود. خرده فروشان در دو روز جمعه و شنبه حدود ۲/۷درصد یا ۴/۱۶درصد افزایش فروش داشتند.شاخص سهام داوجونز ۲۳۷ واحد یا ۸۳/۱درصد از دست داد و به واحد ۱۲۷۴۳ رسید که پایین‌ترین حدی است که داوجونز در سال اخیر رسیده است.در اواسط اکتبر شاخص داوجونز به واحد ۱۴۱۹۸ رسید.

شاخاص سهام استاندارد اندپورز ۳۳ واحد یا ۳۲/۲درصد ضرر کرد و به واحد ۱۴۰۷ رسید.شاخص سهام تکنولوژی نزدک هم ۵۶ واحد یا ۱۴/۲درصد ضرر کرد و به واحد ۲۵۴۱ رسید.تنزل وال استریت بازار سهام توکیو را هم تحت تاثیر قرار داد و شاخص نیکی روز سه‌شنبه خود را با تنزل به پایان برد.تحلیل‌گران می‌گویند موضوع مهم برای سرمایه‌گذاران این است که این بحران هیچ نشانی از پایان ندارد غیر از این که ترس از این وجود دارد که شرایط از این که هست هم بدتر شود.شاخص سهام نیکی در روز سه‌شنبه ۳۲۰ واحد یا ۱/۲درصد از دست داد این در حالی است که شاخص نزدک روز دوشنبه ۲۴۰ واحد به دست آورده بود.شاخص توپیکس ۲۱ واحد یا ۱/۲درصد از دست و به واحد ۱۴۳۵ رسید.در بازار معاملات ارزی ارزش یورو بدون دخالت و میل اروپاییان در مقابل دلار همچنان در حال افزایش است و به رکورد تاریخی در مقابل دلار دست یافت.روز دوشنبه در اروپا هر یورو به ازای ۴۹۶۷/۱ دلار معامله شد. به نظر می‌رسد با توجه به روند ارزانی دلار به زودی ارزش یورو به دو برابر دلار برسد.

همچنین نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۴۶/۱۰۸ ین بود.در روز دوشنبه در نیویورک قیمت نفت کاهش یافت و قیمت نفت خام شیرین ۴۸ سنت کاهش یافت و به ۷۰/۹۷ دلار برای هر بشکه رسید.