دیروز وداع، امروز استعفا، فردا ریاست جمهوری

گروه بین‌الملل - ژنرال پرویز مشرف دیروز با واحد‌های مختلف ارتش پاکستان وداع کرد. مراسم خداحافظی فرمانده ارتش پاکستان که در یک کودتای نظامی در سال ۱۹۹۹ دولت نواز شریف را سرنگون کرد دیروز در اسلام‌آباد انجام شد.

اما ژنرال مشرف هنوز فرمانده ارتش پاکستان است. رشید قریشی سخنگوی ژنرال مشرف دیروز تاکید کرد ژنرال مشرف امروز از سمت خود در ارتش کناره‌گیری می‌کند. پیش از این اعلام شده بود که ژنرال روز سه‌شنبه لباس نظامی را از تن به در خواهد آورد. اما ژنرال دیروز فقط به خداحافظی با فرماندهان ارتش پاکستان بسنده کرد. در حالی که ژنرال مشرف قرار است روز پنج‌شنبه (فردا) به عنوان رییس جمهوری پاکستان بر آغاز دور دیگری از مسوولیت خود سوگند یاد کند، منابع خبری زمان‌های متفاوتی را برای کناره‌گیری او از فرماندهی ارتش مشخص کرده‌اند.

روزنامه یواس ای‌تودی دیروز گزارش داد که منابع آگاه بر این عقیده هستند که ژنرال مشرف همان روز پنج‌شنبه و ساعتی پیش از سوگند ریاست جمهوری از فرماندهی ارتش کناره‌گیری خواهد کرد.

در مقابل گروه دیگری از نزدیکان دولت نیز به خبرگزاری آسوشیتدپرس عنوان کردند که ژنرال امروز لباس شخصی می‌شود.

قدر مسلم آنچه همه بر آن اتفاق نظر دارند این است که پرویز مشرف روز پنج‌شنبه دور جدید ریاست جمهوری خود را نه به عنوان یک نظامی بلکه در قامت یک شهروند غیرنظامی آغاز خواهد کرد.

تاکتیک جدید ژنرال برای خروج از ارتش برای مقابله با مخالفان است. بی‌نظیر بوت و نواز شریف پیش از این نسبت به قرار گرفتن یک فرمانده نظامی در پست ریاست جمهوری هشدار داده بودند.

با این وجود هنوز ژنرال نتوانسته با هیچ کدام از دو مخالف اصلی خود به توافق برسد. برعکس دومخالف دولت روز به روز در حال نزدیک‌تر شدن به یکدیگر هستند.

این مساله می‌تواند شرایط آینده را برای ژنرال دشوار سازد. محمد نواز شریف روز دوشنبه از حوزه لاهور برای انتخابات پارلمانی کاندیدا شد و بی‌نظیر بوتو نیز در حال بررسی شرایط است.

راهیابی این دو نفر به پارلمان، پرویز مشرف را در برابر یک پارلمان مخالف سرسخت قرار خواهد داد. حتی اگر پرویز مشرف دیگر نظامی نباشد.