بالاترین سطح مذاکرات اقتصادی چین و ژاپن در 35سال گذشته

گروه بین‌الملل- چین و ژاپن دور جدید گفت‌وگوهای اقتصادی خود را در سطح بالای وزرا آغاز کردند. این گفت‌وگو‌ها از آن دست مذاکراتی است که پیش از این چین و ایالات متحده تحت عنوان گفت‌وگوهای استراتژیک اقتصادی انجام داده بودند. در این گفت‌وگوها که در پکن انجام می‌شود و ریاست آن را ون جیابائو نخست‌وزیر چین بر عهده دارد، شش وزیر از ژاپن و هشت وزیر از چین شرکت دارند. این گفت‌وگوها حساس‌ترین مذاکرات اقتصادی دو کشور از سال ۱۹۷۲ به این سو عنوان شده است. نخست‌وزیر چین موضوع اصلی این گفت‌وگوها را افزایش همکاری‌های اقتصادی به ویژه در بخش تجارت و بازرگانی عنوان کرد. ون جیابائو که از هیات ژاپنی در باغ حکومتی حزب کمونیست چین در مرکز پکن استقبال کرد گفت: گفت‌وگو در مورد همکاری در بخش انرژی از محورهای اصلی مذاکرات اقتصادی ما و ژاپن خواهد بود. هدف ما همکاری دوجانبه در اکتشاف و استخراج منابع جدید نفت و گاز در دریای چین است. همچنین در مورد حفاظت محیط‌زیست نیز گفت‌وگوهایی انجام خواهد شد.

از سال ۱۹۷۲ به این طرف که چین و ژاپن روابط خود را به حالت عادی بازگرداندند این بالاترین سطح مذاکرات بین وزرای دو طرف است. قبل از آن به دلیل اختلاف ژاپن و چین در مورد مالکیت منطقه منچوری روابط دیپلماتیک دو کشور به حالت تعلیق درآمده بود.

پس از روی کارآمدن یاسوفوکودا به جای شینزوآبه، نخست‌وزیر جدید ژاپن به سرعت در پی ترمیم روابط خود با ژاپن برآمد.

این کشور هفته گذشته برای اولین بار به یک ناو چینی اجازه داد تا وارد آب‌های این کشور شود. همکاری در میادین نفت و گاز دریای چین می‌تواند گام بلندی برای همکاری اقتصادی و نزدیکی روابط دو کشور باشد. پیش‌بینی می‌شود در شرق دریای چین ۲۰۰میلیارد مترمکعب گاز طبیعی و مقادیر قابل ملاحظه‌ای نفت‌خام وجود داشته باشد.

از سوی دیگر چین و ژاپن در این مذاکرات به بررسی روند افزایش ارزش یوآن در برابر ارزهای قدرتمند جهان خواهند پرداخت.

موضوع کاهش مصنوعی و پایین نگاه داشتن ارزش یوآن به دستور ثابت مذاکرات اقتصادی تمامی کشورهای بزرگ با چین تبدیل شده است. اقتصادهای بزرگ به خصوص ایالات متحده عقیده دارند که چین با اتخاذ این سیاست موجبات غیررقابتی شدن بازارهای خود را فراهم آورده است. ایالات متحده چندی قبل از چین به دلیل پرداخت یارانه‌های صادراتی بالا به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد که چین مجبور شد بخشی از یارانه‌ها را کاهش دهد.

ژاپن پس از ایالات متحده و هنک‌کنگ بزرگ‌ترین شریک صادراتی چین است که ۵/۹درصد صادرات چین در سال ۲۰۰۶ به ژاپن انجام شده است. همچنین ژاپن اصلی‌ترین شریک وارداتی چین محسوب می‌شود. در سال ۲۰۰۶ بیش از ۱۴درصد واردات چین از ژاپن بوده است.