از رییس بزرگ تبعیت کنید

گروه بین‌الملل- موضوع بحران اقتصادی ایالات متحده و رهاندن آن از کسادی که در حال حاضر گرفتار آن است، نگرانی مهم بازارهای مالی و دل مشغولی اصلی سیاستگذاران اقتصادی که در راس آن بانک مرکزی آمریکا قرار دارد است. درست چهار سال قبل در زمانی که آلن گرین اسپن هنوز متولی بانک مرکزی و سیاست‌های اقتصادی بود، برای مقابله با نرخ رشد اقتصادی آمریکا در حرکتی متهورانه و شجاعانه نرخ بهره آمریکا را به یک‌درصد تقلیل داد و پس از یک سال افزایش تدریجی آن برای مقابله با تورم و بروز پدیده‌ای که در اقتصاد به رکورد تورمی معروف است، آغاز شد.

به هر حال اقتصاد و سیاست به همان اندازه که از قوانین خاص خود تبعیت می‌کند و به نحوی که با تغییر افراد، تغییری در تصمیم‌گیری‌ها به وجود نمی‌آید اما در عین حال در هر دو این عرصه‌ها به عاملی به نام تصمیم‌گیرنده و اراده او در فرآیند تصمیم‌گیری اهمیت زیادی داده می‌شود.

اقدام گرین اسپن در کاهش نرخ بهره حرکتی متهورانه بود، نه صرفا از آنرو که اقتصاد آمریکا در شرایط دشوار «رکود تورمی» قرار داشت و کاهش نرخ بهره، می‌توانست به جهش در تورم بینجامد، بلکه از آنرو که تصمیمات و سیاست‌های اقتصادی آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان الگوی سیاستگذاری در سایر اقتصادهای جهان است. دیگر کشورها را به تبعیت از آن وا می‌دارد و پس از این تصمیم بسیاری از کشورها به دنبال آمریکا نرخ بهره خود را کاهش دادند.

بن برنانکی در حالی سر کار آمد که به شدت گرفتار و در سایه کاریزمای گرین اسپن قرار داشت. او توانست با صبر و تواضع توانایی خود را در روزهای سخت به نمایش بگذارد. بحران وام‌های sub-prime تنها موضوعی بود که مقاومت برنانکی را در مقابل تمایل بازار برای کاهش نرخ بهره سست کرد و بانک مرکزی آمریکا در دو مرحله نرخ بهره را ۷۵/۰درصد کاهش دهد و هنوز دم از کاهش نرخ بهره به منظور احیای روند رشد اقتصادی می‌زند.

با اینکه بحران وام‌های sub-prime در ایالات متحده بر بازارهای جهانی تاثیر منفی گذاشته است، اما هنوز سایر کشورها از اینکه از این اقدام ایالات متحده تبعیت کنند، خودداری می‌کنند و فقط چشم به تصمیمات این بانک دوخته‌اند. به نظر می‌رسد هنوز برای این کشورها موضوع تورم مهم باشد،‌ نرخ بهره در حال افزایش است و برای بانک مرکزی چاره‌ای جز کنترل تورم باقی نمی‌ماند.

کشورهای سوئد،‌ نروژ و استرالیا هم سیاست‌های مالی محکمتری برای مهار تورم اتخاذ کرده‌اند تا رییس (بن برنانکی) فعلا تنها باشد. اما دیری نخواهد پایید که اقتصاد آمریکا تاثیر خود را بر سایر بازارها تحمیل خواهد کرد و آنها را واخواهد داشت تا از رییس تبعیت کنند.