ممانعت از ورود ناظران انتخاباتی به روسیه

گروه بین‌الملل - رای‌گیری انتخابات سراسری پارلمانی روسیه دیروز آغاز شد و شهروندان بخش شرقی این کشور زودتر از هم وطنان خود در بخش غربی به پای صندوق‌های رای رفتند. پیش‌بینی می‌شود با توجه به وسعت خاک روسیه و اختلاف ساعت در بخش‌های مختلف انتخابات مجموعا ۲۲ ساعت به طول انجامد. رای‌گیری ساعت هشت بامداد دیروز به وقت شرق روسیه در منطقه کامچاتکا که در ۶هزار کیلومتری مسکو است آغاز شد و امروز با بسته شدن صندوق‌های رای در کالینینگراد واقع در دریای بالتیک به پایان خواهد رسید. یازده حزب برای کسب کرسی‌های دوما، مجلس سفلی روسیه، با یکدیگر رقابت می‌کنند. این در حالی است که برخی احزاب و گروه‌ها از شرکت در انتخابات و معرفی کاندیدا منع شده‌اند.

با این همه مشخص نیست کدام حزب با کسب آرای بیشتر حائز شرایط کسب اکثریت کرسی‌های این مجلس می‌شود.

احزاب مخالف، دولت را به اخلال در تبلیغات انتخاباتی متهم کرده‌اند. ناظران مستقل می‌گویند از تلاش‌هایشان برای نظارت بر حوزه‌های رای‌گیری ممانعت شده است.

سازمان امنیت و همکاری اروپا برنامه‌های خود را برای اعزام یک گروه بزرگ از ناظران انتخاباتی به روسیه لغو کرده و دولت روسیه را متهم کرده محدودیت‌های غیرقابل قبولی را بر آنها اعمال کرده و در عین حال عامدانه صدور ویزا را به تاخیر انداخته‌، اتهامی‌که روسیه آن را رد کرده است.

تنها گروهی کوچک از نمایندگان پارلمانی این سازمان هنگام برگزاری انتخابات در روسیه حاضرند. این موضوع بدین معنی است که تنها ۴۰۰ ناظر خارجی باید بر ۹۵‌هزار حوزه رای‌گیری نظارت کنند.

بزرگ‌ترین حزب در دوما که در این انتخابات شرکت دارد، حزب روسیه متحد است که امیدوار است سلطه خود را در مجلس بر سایر گروه‌های اقلیت چون احزاب کمونیست و لیبرال دموکرات حفظ کند.

حضور ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در صدر فهرست حزب روسیه متحد امکان آن را ایجاد می‌کند که او حتی پس از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش قدرت سیاسی خود را حفظ کند.

رسانه‌های روسیه اجازه ندارند در طول برگزاری انتخابات به احزاب، برنامه‌های آنها، سیاستمداران و یا نتایج نظرسنجی‌ها اشاره کنند.

از روزهای پیش از انتخابات ادعاهای زیادی در‌خصوص احتمال تقلب انتخاباتی مطرح شده است.

تظاهرات حامیان احزاب مخالف متفرق شده، احزاب از حمله به ستادهای انتخاباتی شان شکایت کرده‌اند و رسانه دولتی روسیه نیز بیشتر مواضع دولت را واگویه می‌کنند.

گری کاسپاروف، قهرمان سابق شطرنج جهان و از منتقدان کاخ کرملین انتخابات را نمایشی مسخره خوانده است. گروه سیاسی او یکی از چندین گروهی است که حق رقابت در انتخابات را ندارند.

بیش از ۱۰۰‌میلیون نفر واجد شرایط رای‌ دادن در روسیه وجود دارند که می‌توانند آرای خود را در ۹۵‌هزار حوزه رای‌گیری به صندوق بریزند. با این وجود تحلیل‌گران عقیده دارند که حزب روسیه متحد به رهبری ولادمیر پوتین از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار است. پیروزی حزب روسیه متحد می‌تواند راه را برای اصلاح قانون اساسی روسیه باز کند. ولادمیر پوتین در صورتی می‌تواند برای سومین‌بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود که قانون اساسی این اجازه را به او بدهد. این پنجمین انتخابات پارلمانی روسیه از سال ۱۹۹۱ و زمان فروپاشی شوروی سابق است.

پوتین تصریح کرده که رای به حزب روسیه‌ متحد به عنوان عاملی برای حفظ ثبات و رونق اقتصادی خواهد بود.