فشار بوش به کنگره برای تصویب بودجه جنگ

ایسنا- رییس‌جمهور آمریکا ضمن انتقاد شدید از دموکرات‌ها به خاطر بی‌توجهی به درخواست‌ وی مبنی بر تامین بودجه‌ جنگ اظهار داشت: تامین هزینه‌های جنگ در عراق و افغانستان باید اولویت اصلی برنامه‌های کنگره باشد.

به گزارش بلومبرگ، جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا در نطق رادیویی هفتگی خود گفت: وقفه‌ مداوم در تامین هزینه‌های سربازان ارتش به زودی تاثیر منفی و زیان باری را متوجه عملیات‌های ما در ارتش خواهد کرد. کنگره‌ آمریکا که پس از دو هفته استراحت از تاریخ ۳ دسامبر کار خود را مجددا آغاز خواهد کرد، در مورد ۵۰‌میلیارد دلار بودجه‌ درخواستی بوش به عنوان پیش پرداخت لایحه‌ بودجه‌ ۱۹۰‌میلیارد دلاری جهت تامین هزینه‌های جنگ در عراق و افغانستان هنوز تصمیم‌گیری نکرده است؛ چرا که مضمون این لایحه به نوعی بر خروج تدریجی نیروهای ارتش آمریکا از عراق دلالت دارد.

جمهوری‌خواهان سنای آمریکا اغلب نمایندگان دموکرات را از تصویب لایحه‌ عقب نشینی از عراق منع کرده‌اند و بوش شخصا تهدید کرده در صورت گنجاندن هر گونه ماده و تبصره‌ای دال بر عقب‌نشینی از عراق، لایحه‌ بودجه را وتو خواهد کرد.

این در حالی است که رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا روسای نهادهای ارتش آمریکا را موظف کرده که تا اواسط فوریه طرح‌ها و برنامه‌هایی را برای تعلیق فعالیت‌های حدود ۲۰۰‌هزار کارمند غیرنظامی و مقاطعه‌کار فعال در عراق ارایه کنند، مشروط بر اینکه کنگره درخواست تکمیلی لایحه‌ بودجه برای جنگ در عراق و افغانستان را تا قبل از تاریخ ۱۴ دسامبر تصویب نکند.

جورج بوش در نطق رادیویی خود افزوده است: اکنون زمان آن فرا رسیده که کنگره کار خود را به درستی انجام داده و آنچه سربازان ما می‌خواهند را برایشان تامین کند.