گروه بین‌الملل- تشدید نگرانی‌ها درباره تداوم رکود بخش مسکن به دلیل کندی رشد اقتصادی روز دوشنبه موجب سکون وال استریت و تنزل سه شاخص مهم آن شد.

به گزارش رویتر از نیویورک، رییس بانک مرکزی بوستون روز دوشنبه در سخنرانی گفت او نگران است که رکود بخش مسکن به دلیل کسادی اقتصادی که در حال حاضر ایالات متحده با آن مواجه است بدتر از آنچه هست شود. به هر حال به نظر می‌رسد وضعیت بازار به سخنان مقامات اقتصادی در ایالات متحده بسته شده است و هر دیدگاه و اظهارنظری می‌تواند بر جریان بازار اثر بگذارد. البته جریان منفی روز دوشنبه بازار را خبر هنری پائولسون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده تشدید کرد. هنری پائولسون گفت کاخ سفید به تنظیم ترتیباتی برای کمک به مالکان خانه که هنوز در حال پرداخت وام‌های خود هستند، نزدیک‌تر شده است. این سخن به این معنا است که دولت هنوز قصد ندارد تا به موسسات متضرر شده از محل وام‌های اعتباری کمک کند.

از طرف دیگر به نظر می‌رسد بازار در روز دوشنبه انگیزه‌ای برای فعالیت نداشت. بازار منتظر گزارش ماهانه اشتغال است که قرار است در روز جمعه منتشر شود. بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که به دلیل جریان کند رشد اقتصادی و تنزل هزینه مصرف‌کنندگان احتمالا از میزان مشاغل در ماه نوامبر کاسته شده است. به این ترتیب چشم‌انداز بازار برای گزارش اشتغال امیدوارکننده نیست. برخی از منافعان بازار می‌گویند: آنچه از حرکت بازار در هفته‌های اخیر برمی‌آید، به این معنا است که بازار تلاش دارد تا بتواند خود را بازیابد و حرکت و فعالیت منطقی خود را از سر گیرد چه اخبار نوید دگرگونی در حرکت اقتصاد را بدهند چه دوره‌ای از کسادی را اعلام کنند. اما موضوع این است که بازار هنوز نمی‌داند در کدام یک از این رو وضع کاملا قرار دارد.

شاخص سهام داو جونز در روز دوشنبه ۵۷واحد یا ۴۳/۰درصد از دست داد و به رقم ۱۳۳۱۵ رسید، شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۲۴واحد یا ۹۰/۰درصد ضرر کرد و به واحد ۲۶۳۷ رسید و شاخص سهام استاندارد اندپورز ۹واحد یا ۵۹/۰درصد تنزل یافت و به واحد ۱۴۷۲ رسید.

در توکیو سرمایه‌گذاران ژاپنی در انتظار تصمیم بانک مرکزی آمریکا در مورد نرخ بهره که می‌تواند به تنزل ارزش دلار در مقابل ین منتهی شود، روز سه‌شنبه را در بی‌عملی سپری کردند.

به هر حال جریان وال‌استریت در روز دوشنبه هم انگیزه‌ای برای توکیو ایجاد نکرد. نگرانی ناشی از کسادی اقتصادی بزرگ‌ترین شریک تجاری آمریکا بر بازار سهام توکیو هم سایه انداخت. شاخص سهام نیکی ۱۴۹واحد یا ۹۵/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۵۴۸۰ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۱۷واحد یا ۰۹/۱درصد ضرر کرد و به واحد ۱۵۱۶ رسید. در اروپا نیز بازارهای سهام نگران افزایش ضرر ناشی از بحران اعتبارات هستند و روزگار خوشی ندارند. شاخص FTSE بریتانیا ۷۱/۰درصد از دست داد، واکس آلمان ۴۲/۰درصد و CAC-۴۰ فرانسه ۷۲/۰درصد تنزل کردند.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب متفاوت بود. نرخ برابری هر یورو به ازای ۴۶۹۵/۱دلار معامله شده بود، ارزش یورو کاهش نامحسوسی نشان می‌دهد. نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۳۸/۱۱۰ین معامله شد. روز دوشنبه در نیویورک هر دلار به ازای ۵۰/۱۱۰دلار معامله شده بود.