خبرگزاری مهر- یک رسانه آلمانی در تحلیلی با اشاره به تکروی‌های سارکوزی در سیاست خارجی فرانسه و توجه صرف به منافع اقتصادی این کشور نوشت: سیاست خارجی فرانسه در زمان ریاست‌جمهوری سارکوزی که به تفاهم با دیگر کشورهای اروپایی توجهی نمی‌کند؛ سبب نگرانی این کشورها شده است.

دوویچه وله آلمان در تحلیلی در این باره به قلم «پیترفیلیپ» نوشت‌: سارکوزی در سیاست‌های خارجی فرانسه راه خود را می‌رود و به تحقق اهداف خود می‌اندیشد. وی اهداف اقتصادی را ارجح می‌داند و در پی قراردادهای میلیاردی است. «پیتر فیلیپ» در ادامه با اشاره به سفر اخیر «معمر قذافی» رهبر لیبی به فرانسه و بستن قراردادهای‌میلیاردی با فرانسه خاطر نشان کرد‌: پذیرش رهبر لیبی از طرف سارکوزی، با وجود اعتراض‌های گوناگون داخلی و خارجی، نشانگر آن است که وی با جدیت به اهداف خود در زمینه سیاست خارجی می‌نگرد و این سیاست را با وجود مخالفت‌های دوست و دشمن ادامه می‌دهد و در این راستا به نقض حقوق بشر هم اهمیتی نمی‌دهد.

«فیلیپ» در ادامه اظهار داشت‌: سیاست خارجی فرانسه سبب نگرانی کشورهای اروپایی شده است. این کشورها متوجه شده‌اند که فرانسه تحت ریاست‌جمهوری سارکوزی، فقط به اهداف اقتصادی خود می‌نگرد و تفاهم با دیگر کشورهای اروپایی آن گونه که در گذشته وجود داشت، برایش مهم نیست. مساله لیبی نمونه بارز این مدعا است.

پیتر فیلیپ در ادامه به اهداف تکروانه سارکوزی از نزدیکی با لیبی در چارچوب فعالیت‌های اقتصادی به ایده تشکیل اتحادیه مدیترانه‌ای اشاره کرد و نوشت‌: آنچه از نقشه سارکوزی مشخص است این است که او خواستار رابطه صمیمانه اقتصادی با کشورهای نفت خیز شمال آفریقا از جمله لیبی و الجزایر است و در این راستا نظرش به کشورهایی در این منطقه است که در اتحادیه اروپا عضویت ندارند. با این سیاست سارکوزی می‌خواهد هم روابط اقتصادی خود را با کشورهای نفت خیز شمال آفریقا گسترش دهد و هم از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا جلوگیری کند.