اولین موافقت ایالات‌متحده با بیانیه‌ای در مورد کاهش گازهای گلخانه‌ای

گروه بین‌الملل- سرانجام در آخرین دقایق برگزاری کنفرانس بالی ایالات‌متحده با طرح نهایی این کنفرانس که به آن «نقشه راه‌بالی» گفته می‌شود موافقت کرد.

نقشه راه‌بالی که از سوی کشورهای در حال توسعه به رهبری هند تهیه و ارائه شده است، یک جدول زمانی ۲ساله را برای گفت‌وگو در مورد چگونگی کاهش گازهای گلخانه‌ایی و یافتن راه‌حل‌های جدید برای رسیدن به این هدف را مشخص می‌کند. برمبنای «نقشه راه‌بالی» برخی موارد تعیین شده در پیمان کیوتو دیگر کاربرد خود را از دست داده‌اند. این نقشه راه در پی یافتن راهکارهای جدید و نو کردن پیمان کیوتو است.

تیم نمایندگی ایالات‌متحده چند دقیقه قبل از اعلام موافقت خود با نقشه راه‌بالی قویا اعلام کرد که با این طرح مخالفت خواهد کرد، اما زمانی که رییس تیم نمایندگی ایالات‌متحده در حال اعلام مخالفت کشورش با نقشه راه‌بالی بود، نمایندگان دیگر کشورها به شدت او را هو کردند. در این لحظه رهبر تیم نمایندگی ایالات‌متحده جایگاه را ترک کرد. چرخش ۱۸۰ درجه‌ای ایالات‌متحده و پذیرش نقشه راه‌بالی پس از آن اتفاق افتاد که اتحادیه اروپا نیز موافقت خود را اعلام کرد و عملا آمریکا در مخالفت تنها ماند.

به عقیده تحلیل‌گران ایالات‌متحده از این رو توافق‌نامه را امضا کرد که مایل نبود گناه نرسیدن به نتیجه مشخص در ۱۲ روز مذاکره به گردن این کشور انداخته شود. زمانی که موافقت ایالات‌متحده با این پیش‌نویس اعلام شد نمایندگان دیگر کشورها با فریادهای شادی از آن استقبال کردند. پیش از این بان‌کی‌مون که برای مراسم اختتامیه به بالی آمده بود در سخنانی عنوان کرد که از ۱۲ روز مذاکره بی‌نتیجه ناامید

شده است. دبیر کل سازمان ملل از نمایندگان کشورهای حاضر در کنفرانس بالی درخواست کرد تا به خاطر بشریت هم که شده به توافق برسند.

با این حال نقشه راه‌بالی یک تغییر بزرگ را نسبت به آنچه در ابتدا مورد نظر بود به خود دید. این تغییر، حذف بند اجباری کشورهای جهان با کاهش گازهای گلخانه‌ای بود. به عقیده برخی تحلیل‌گران نقشه راه‌بالی بدون این بند عملا نمی‌تواند کارآیی داشته باشد. این بند به درخواست ایالات‌متحده از پیش‌نویس موافقتنامه بالی حذف شد.

از سوی دیگر، گروهی از تحلیل‌گران این اقدام ایالات‌متحده را گامی بزرگ در راستای حرکت این کشور به سوی کاهش تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌دانند. تا پیش از این ایالات‌متحده از هرگونه اعلام موافقت و همراهی با جامعه جهانی در موضوعات مربوط به کاهش تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای خودداری می‌کرد.

ال‌گور برنده جایزه ۲۰۰۷ در زمینه صلح نیز در حاشیه کنفرانس بالی اقدام ایالات‌متحده در موافقت با پیش‌نویس نقشه راه‌بالی را اقدامی مثبت خواند.