ایرنا- رادیو آلمان دیروز در گزارشی انتقادی اعلام کرد: روند کار کنفرانس «آناپولیس» به گونه‌ای بوده که گویی اصلا آناپولیسی در کار نبوده است.

این رادیو گفت: هدف نشست آناپولیس این بود که تا یکسال دیگر همه زمینه‌ها برای اعلام تاسیس دولت فلسطینی و برقراری صلح فراهم آید ولی از زمان برگزاری این کنفرانس، روند کار به‌گونه‌ای پیش‌رفته که گویی اصلا کنفرانس آناپولیسی وجود نداشته است. نمایندگان اسراییل و فلسطین پس از یک وقفه هفت ساله گفت‌وگوهای صلح با یکدیگر را از سر گرفتند ولی گروه‌های مذاکره‌کننده در بیت‌المقدس که قرار است طی یک سال به مناقشات چندین دهه پایان دهند، ناراضی هستند.

این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسید و این مساله را خوش‌بین‌ترین انسان‌ها نیز می‌توانستند حدس بزنند، ولی افراد خوش‌بین زیادی در خاورمیانه وجود ندارد.

سطح انتظارات نیز چنان کاهش یافته که حتی تعیین قرار گفت‌وگو میان ۲طرف را یک موفقیت ارزیابی می‌کنند.

اگر سرعت عمل همین‌گونه ادامه یابد هرگز به هدفی که در کنفرانس آناپولیس تعیین شد، نخواهند رسید.

از یکطرف اسرائیل ساخت شهرک‌های جدید در کرانه غربی را اعلام کرد و از طرف دیگر، واحدهای نظامی آن بر شدت حملات خود در نوار غزه افزودند.

در حالی که نوار غزه همچنان تحت کنترل «حماس» است ولی مذاکرات با دولت فلسطینی به رهبری سازمان «فتح» در کرانه غربی صورت می‌گیرد.

اما این سازمان نیز نمی‌تواند نسبت به عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه بی‌تفاوت بماند و نیز بر خلاف تعهدات تل‌آویو، شاهد گسترش شهرکهای یهودی‌نشین باشد و سکوت اختیار کند.

اسرائیل برای گسترش شهرک‌ها به هر توجیه حقوقی و شبه‌حقوقی دست می‌یازد، در یک مورد می‌گوید که اجازه ساخت شهرک‌ها پیش از کنفرانس آناپولیس صادر شده بود و در موردی دیگر مدعی است که اجازه ساخت، مربوط به بیت‌المقدس شرقی است.

باید گفت، بیت‌المقدس شرقی به طور رسمی در سال ۱۹۸۱ به اشغال نیروهای اشغالگر قدس درآمد و این امر برای فلسطینی‌ها چندان اهمیت ندارد و مهم هم نیست که علاقه‌ای به این مساله داشته باشند زیرا اشغال بیت‌المقدس شرقی و ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین خلاف موازین و حقوق بین‌الملل است.

در آناپولیس «جرج بوش» اطمینان داده بود که در صورت بروز مشکلات در کنار طرفین قرار خواهد گرفت ولی بظاهر این ضرورت زودتر از زمانی که رییس‌جمهوری آمریکا تصورش را می‌کرد، خود را عیان ساخته است.

از قرار معلوم واشنگتن ضرورت را دریافته و به همین دلیل بنا به اعلام «کاندولیزا رایس» وزیر خارجه آمریکا، بوش قصد دارد در ماه آینده برای اولین بار سفری به خاورمیانه داشته باشد تا به طور فعال در روند مذاکرات تاثیر‌گذار باشد.

در صورتی که بوش به طرفداری یکجانبه از اسرائیل پایان دهد، آنگاه می‌توان برای این اقدام به وی تبریک گفت.