پاریس از پی آناپولیس

گروه بین‌الملل- مقامات رسمی بیش از ۶۰کشور اصلی کمک‌کننده مالی به فلسطین دیروز در پاریس گردهم آمدند تا چگونگی ادامه کمک به این کشور را در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ بررسی کنند. این کنفرانس در حالی برگزار می‌شود که سازمان ملل وضعیت اقتصادی فلسطین به خصوص در منطقه نوار غزه را بسیار بحرانی و در حال سقوط اقتصادی توصیف کرده است.این وضعیت به دنبال محاصره اقتصادی رژیم اسرائیل پدید آمده است. سلام فیاض، نخست‌وزیر دولت تشکیلات خودگردان فلسطین در جریان کنفرانس پاریس اعلام کرد که فلسطین برای اداره امور خود طی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ به ۵میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار کمک نیاز دارد. کاندولیزا رایس وزیر خارجه ایالات متحده نیز پیش‌از شروع این اجلاس در جمع خبرنگاران گفت: مقامات فلسطین تقاضای ۶/۱ تا ۷/۱میلیارد دلار کمک مالی را برای سال ۲۰۰۸ ارائه کرده‌اند.علاوه بر نمایندگان ۶۰کشور اصلی کمک‌کننده نمایندگانی از ۳۰سازمان خیریه و یاری‌رسان بین‌المللی نیز در این کنفرانس حضور یافته‌اند.

در جریان کنفرانس پاریس اتحادیه اروپا متعهد شد تا طی سال ۲۰۰۸ مبلغ ۶۵۰میلیون دلار به تشکیلات خودگردان فلسطین کمک کند.همچنین ایالات متحده نیز ۵۵۵میلیون دلار از هزینه‌های دولت منصوب محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان را تامین خواهد کرد. دولت آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا نیز اعلام آمادگی کرد تا در سال آینده مبلغ ۲۰۰میلیون دلار به فلسطین کمک مالی ارائه کند. همچنین طرف‌های شرکت‌کننده در کنفرانس پاریس اعلام کردند به غیر از کمک‌های مالی مستقیم، طرح‌هایی برای اجرای پروژه‌های آموزشی و بهداشتی و دیگر پروژه‌های توسعه‌ای در سرزمین‌های فلسطینی ارائه خواهند کرد. به گفته مقامات فرانسوی ۳۰ تا ۴۰درصد این پروژه‌ها در نوار غزه به اجرا درخواهند آمد. منطقه‌ای که به دلیل محاصره اقتصادی و ناآرامی‌های مداوم بسیار آسیب‌پذیر شده و روند توسعه در آن مختل شده است.کنفرانس پاریس را نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه در حالی افتتاح کرد که بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنار او حضور داشتند.

این کمک‌ها در حالی به فلسطینیان وعده داده شده است که دولت حماس به نخست‌وزیری اسماعیل هنیه آن را توطئه‌ای در راستای تفرقه‌افکنی بین گروه‌های فلسطینی عنوان کرده است. دولت سلام فیاض در حالی با دولت اسراییل و به نمایندگی از مردم فلسطین وارد مذاکره می‌شود که قانونا دولت اسماعیل هنیه که در انتخابات پارلمانی گذشته با رای مردم بر سر کار آمد، نمایندگی ملت فلسطین را بر عهده دارد. کمک‌های جامعه بین‌المللی به فلسطین در شرایطی از سر گرفته می‌شود که این کشورها در زمانی که دولت اسماعیل هنیه کار خود را آغاز کرد از حمایت ملت و دولت فلسطین دست کشیده و کمک‌های خود را قطع کردند.

به اعتقاد برخی تحلیل‌گران ارائه کمک‌های مالی بدون آنکه گام‌های عینی در فرآیند صلح خاورمیانه برداشته شود، کمکی به حل مساله نمی‌کند و تنها به وابسته‌شدن روزافزون ملت فلسطین منجر خواهد شد. این درحالی است که توسعه‌طلبی‌های دولت اسراییل راه را بر هر گونه روزنه‌ای به سوی صلح بسته است. اسراییل بلافاصله پس از بازگشت از کنفرانس آناپولیس شهرک‌سازی در بخش شرقی بیت‌المقدس را آغاز کرد. اگرچه نیکولا سارکوزی در آیین گشایش کنفرانس پاریس خواستار عمل به دستاوردهای کنفرانس آناپولیس شد، اما سوال این است که کنفرانس صلح پاییزی آناپولیس که در ماه نوامبر برگزار شد، چه دستاورد مثبتی برای ملت فلسطین داشت؟ کنفرانسی که طرفین نتوانستند در آن حتی به یک بیانیه مشترک برسند و عملا تنها برای ادامه گفت‌وگوها در سال ۲۰۰۸ توافق کردند، به نظر می‌رسد دولتمردان فلسطین از هر طیف باید به کنفرانس‌هایی تفرقه‌افکنانه از آناپولیس تا پاریس هوشمندانه‌تر برخور کنند تا حقوق ملت فلسطین بیش از این پایمال نشود.