ایسنا- یکی از وزرای ارشد نپال اعلام کرد: دولت نپال بعد از موافقت شورشیان برای پیوستن به دولت، نظام سلطنتی این کشور را ملغی خواهد کرد. موافقت شورشیان به دنبال معاهده‌ای برای پایان دادن به ناآرامی‌های درازمدت این کشور به وجود آمد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، حزب چپ گرا میانه روی نپال که در اواخر سال گذشته به شورش‌های طولانی مدت این کشور پایان داد در ماه سپتامبر از حضور در دولت کناره‌گیری کرد.

آنها از دولت کناره‌گیری کردند چون معتقد بودند تعداد نمایندگان آنها در روند ایجاد صلح ناکافی بوده است. در معاهده جدید دولت با مهمترین درخواست مائویست‌ها که تبدیل نظام سلطنتی به نظام جمهوری است، موافقت شده است. رام شاران ماهات، وزیر اقتصاد نپال که در جلسه‌ای با حضور شورشیان این کشور شرکت کرده بود، به خبرگزاری فرانسه گفت: مائویست‌ها با بازگشت خود به دولت موافقت کرده‌اند و ما (احزاب سیاسی نپال) هم به توافقنامه‌ای ۲۳ ماده‌ای در مورد مسائل مهم سیاسی دست پیدا کرده‌ایم. ماهات که عضو کنگره نپال، بزرگترین حزب دولت فعلی نپال است، گفت: دولت بر مبنای یک قانون اساسی موقت، نظام حکومتی نپال را به جمهوری دموکراتیک فدرال تبدیل خواهد کرد، اما ما این اقدام را بعد از انتخابات شورای قانون‌گذاری عملی خواهیم کرد.

در اوایل ماه جاری احزاب کشور نپال با برگزاری انتخابات شورای قانونگذاری در اواسط آوریل سال آینده موافقت کردند. این انتخابات به خاطر درخواست مائوئیست‌ها مبنی بر اصلاح نظام انتخاباتی دو بار به تعویق افتاده بود.

شورشیان خواستار لغو فوری نظام سلطنتی نپال بوده‌اند. این مهم‌ترین درخواست آنها به منظور اطمینان از انتخابات آزاد و عادلانه است که می‌تواند آینده سیاسی کشور را ترسیم کند.