واکنش اقتصاد جهان به ترور بی‌نظیر بوتو
چه کسی بی‌نظیر بوتو را کشت؟
پاکستان، پس از بوتو
محکومیت جهانی ترور بوتو .

گروه بین‌الملل- اقتصاد جهان به ترور بی‌نظیر بوتو واکنش نشان داد. بازارهای مختلف جهان همانند بازارهای سهام و بازارهای نفت و طلا در پی ترور بی‌نظیر بوتو در شهر راولپندی پاکستان با تغییراتی همراه شدند که کارشناسان این تغییرات را ماحصل وقایع سیاسی چند روز اخیر در پاکستان توصیف کردند.
در بورس نیویورک به دنبال اعلام خبر ترور بی‌نظیر بوتو هر بشکه نفت با بیش از 2دلار افزایش قیمت روبه‌رو شده و به بشکه‌ای 92/97دلار رسید. این بالاترین قیمت نفت در ماه دسامبر است. ویکتور شام، کارشناس ارشد بازار انرژی در این مورد می‌گوید: بازار نفت هم‌اکنون نسبت به هر خبری که موجب آشفتگی آن شود واکنش نشان می‌دهد. مرگ بی‌نظیر بوتو می‌تواند پاکستان و شبه‌قاره هند را در یک ناآرامی برای مدت نامعلوم فرو ببرد. همچنین با توجه به اینکه انگشت اتهام به سوی القاعده است ممکن است این گروه تروریستی حملات دیگری را نیز در عراق و دیگر نقاط پاکستان به انجام برساند.
بازارهای مالی در هند و پاکستان نیز نسبت به این حادثه واکنش نشان دادند. در کراچی دولت مجبور شد بورس کراچی را به مدت ۳ روز تعطیل اعلام کند. گفته می‌شود احتمال افزایش مدت زمان تعطیلی بورس کراچی با توجه به وضعیت ناآرام این شهر وجود دارد. بورس بمبئی نیز با کاهش شاخص سهام روبه‌رو شد. به عقیده تحلیل‌گران، تحولات اخیر پاکستان به صورت مستقیم در هند به خصوص ایالت‌های هم‌مرز با پاکستان تاثیر می‌گذارد.
در بازار امروز نیز صدای انفجار انتحاری راولپندی شنیده شد. دلار در مقابل یورو، ین ژاپن و فرانک سوئیس با کاهش ارزش روبه‌رو شد. از آنجا که پاکستان متحد کلیدی آمریکا در جنگ علیه تروریسم است، بازار ارز نسبت به تحولات آن واکنش نشان می‌دهد. در بازار طلا نیز به دنبال ترور بی‌نظیر بوتو، قیمت هر اونس طلا 90/10دلار افزایش پیدا کرد. هر اونس طلا در روز ترور بوتو به قیمت 70/842دلار خرید و فروش شد.
واکنش تنها به شبه‌قاره هند محدود نشد، بلکه هزاران کیلومتر آن‌سوتر در توکیو نیز بازار سهام با سقوط چشمگیری روبه‌رو شد.
در این روز شاخص نیکی به عنوان شاخص اصلی بورس نیویورک 7/1درصد معادل91/ 256 واحد سقوط کرد. ژاپن در حال توسعه روابط اقتصادی خود با کشورهای شبه‌قاره هند است. به عقیده تحلیل‌گران، این ناآرامی‌ها موجب می‌شود که آینده این روابط اقتصادی در پرده ابهام قرار گیرد و یا دست کم تعمیق آن به تاخیر بیفتد. از این رو، بورس توکیو نیز خبر مرگ بوتو و ناآرام شدن پاکستان را خبری منفی تلقی کرده است.
بازار سهام در استرالیا، هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی و نیوزیلند نیز به طور متوسط هریک ۷/۱درصد سقوط را در پی ترور خانم بی‌نظیر بوتو تجربه کردند. بازارهای اروپایی همچون بورس لندن و فرانسه نیز با کاهش ارزش سهام روبه‌رو بودند.
به گفته تحلیل‌گران، ناآرامی‌های پاکستان که در پی قتل خانم بوتو بروز کرده است، می‌تواند به افغانستان نیز سرایت کرده و موجبات افزایش کنش در این کشور بحران‌زده را فراهم کند. بسیاری از کشورهای اروپایی از طریق نیروهای ناتو درگیر جنگ در افغانستان هستند و بازارهای مالی آنها از تحولات سیاسی و نظامی در افغانستان متاثر است. در لندن شاخص اصلی بورس لندن موسوم به FTSE100،ا23واحد را از دست داد.