گروه بین‌‌الملل - بی نظیر بوتو در سال ۱۹۵۳ میلادی در کراچی پاکستان به دنیا آمد. پدرش ذوالفقار علی بوتو و مادرش نصرت بیگم اصفهانی بود. ذوالفقار علی بوتو در سال ۱۹۷۹ به دست ژنرال ضیاءالحق اعدام شد و مادرش نیز که به بیماری آلزایمر مبتلا است در امارات متحده عربی زندگی می‌کند. خانواده بوتو یکی از مشهورترین خانواده‌های سیاسی جهان است که بیش از سی سال در تحولات سیاسی پاکستان و شبه قاره هند ایفای نقش کرد. بی نظیر بوتو تحصیلات خود را در رشته حقوق در بریتانیا و ایالات متحده به پایان رساند. در ابتدا تمایل چندانی به فعالیت سیاسی از خود نشان نمی داد اما تدریجا به عرصه سیاسی پاکستان کشیده شد و بعد دو بار به عنوان نخست‌وزیر این کشور انتخاب شد، هر چند هر دو بار به اتهام فساد از سوی رییس‌جمهوری برکنار شد.

دوران نخست وزیری او همواره با تنش‌هایی بین او و احزاب مخالف همراه بوده است. بزرگترین اتهامی که در دوران صدارت بی‌نظیر بوتو به او نسبت داده شده است، پایه ریزی گروه طالبان توسط وزیر کشور دولت اوست. هر چند بسیاری از تحلیل‌گران مسائل پاکستان، شکل‌گیری طالبان را ماحصل مجموعه‌ای از عوامل و بی ثباتی پاکستان و افغانستان در دهه ۹۰ میلادی می‌دانند. خانم بوتو در زمان اوج محبوبیت خود، یعنی بعد از نخستین پیروزی انتخاباتی‌اش، یکی از شناخته شده‌ترین رهبران زن در جهان به حساب می‌آمد. اما بعد از برکناری از قدرت برای دومین بار، نامش با فساد و بی‌کفایتی مترادف شد. بی‌نظیر بوتو اراده قاطع و سرسختی را از پدرش به ارث برده بود، که بعد از یک کودتای نظامی در سال ۱۹۷۷ توسط ژنرال ضیا الحق دستگیر و به اتهام قتل زندانی شد.

ذوالفقار علی بوتو دو سال بعد اعدام شد و بی نظیر درست قبل از مرگ پدرش زندانی شد و ۵ سال را در حبس انفرادی گذراند. دورانی که آن را بسیار سخت و طاقت فرسا توصیف کرده است.

خانم بوتو در مقاطعی که برای مداوای پزشکی از زندان خارج شد، دفتر حزب مردم پاکستان را در لندن تاسیس کرد و فعالیت سیاسی خود را علیه ژنرال ضیاءالحق آغاز کرد. وی در سال ۱۹۸۶ به پاکستان بازگشت و دو سال بعد هنگامی که ژنرال ضیا بر اثر انفجار هواپیمایش کشته شد، او به عنوان اولین نخست وزیر زن منتخب در یک کشور اسلامی به قدرت رسید. بی نظیر بوتو و همسرش، آصف علی زرداری، با اتهامات متعددی مبنی بر فساد مواجه بوده اند. به دنبال این اتهامات بوتو از کشورش خارج شد و به مدت تقریبا ۸ سال در تبعیدی خود خواسته در امارات و لندن به فعالیت‌های خود ادامه داد. به هنگام ورود بی نظیر بوتو به پاکستان انفجاری در محلی که از او استقبال می‌شد رخ داد که او از این حمله جان سالم بدر برد. بی نظیر بوتو آخرین بازمانده خانواده سیاستمدار بوتو بود. مرتضی برادر او که گمان می‌رفت رهبری حزب مردم پاکستان را بر عهده بگیرد، پس از برکناری پدرش به افغانستان گریخت. او از آنجا و کشورهای دیگری در خاورمیانه با تاسیس گروه نظامی ذوالفقار، به مبارزه با دولت نظامی پاکستان پرداخت. مرتضی بوتو در تبعید بود که در انتخابات به نمایندگی مجلس ایالتی برگزیده شد. وی بلافاصله به پاکستان بازگشت اما در سال ۱۹۹۶ در شرایطی مشکوک کشته شد.

شهنواز برادر دیگر بی نظیر نیز فعال سیاسی بود که پیش از خواهر و برادرش در سال ۱۹۸۵ در آپارتمانش در جنوب فرانسه کشته شد.