تور خاورمیانه بوش آغاز شد

گروه بین‌الملل- جورج بوش رییس‌جمهوری ایالات متحده در حالی سفر دوره ای خود را به خاورمیانه آغاز کرد که سفر به سرزمین‌های اشغالی در کانون توجه رسانه‌های جهان قرار دارد.این سفر در حالی صورت می‌گیرد که جورج بوش در ماه نوامبر کنفرانس صلح آناپولیس را برگزار کرد که هیچ نتیجه عینی در راه صلح در بر نداشت و حتی اسرائیل پس از کنفرانس آناپولیس بار دیگر ساخت‌وساز شهرک‌های یهودی نشین را در شرق بیت‌‌المقدس آغاز کرد. تحلیل‌گران هدف از سفر بوش را دو محور اصلی صلح در خاورمیانه و مهار ایران عنوان کرده‌اند. این در حالی است که تردیدهای فراوانی نسبت به موفقیت این سفر وجود دارد. روزنامه شیکاگو تریبون در مورد این سفر نوشت شروع تور هشت روزه جورج بوش برای بازدید از خاورمیانه نمی‌تواند فرصتی کافی برای او به وجود آورد تا موانع پیش روی آخرین سال ریاست جمهوری خود را بردارد و به این ترتیب می‌توان گفت که تردیدهای زیادی در مورد بازدید بوش از خاورمیانه وجود دارد.

شیکاگو تریبون در ادامه نوشت: بوش با این تور هشت روزه که از سه‌شنبه آغاز شد امیدوار است که با حضور خود رهبران اسرائیلی و فلسطینی را برای تعهد به صلح و فراهم کردن زمینه مناسب برای تشکیل کشور فلسطین تا پایان سال ۲۰۰۸تشویق کند.

با این حال تحلیل‌گران معتقدند رییس‌جمهور در حالی به منطقه وارد خواهد شد که دستانش بیش از آن خالی است که بتواند وعده‌ای دهد و این دیدار بیش از آن دیر است که بتواند تضمین‌هایی برای صلح پایدار را مطرح کند.

همچنین روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نیز با ابراز تردید در موفقیت این سفر نوشت: عوامل زیادی وجود دارند که می‌تواند برای او در این سفر مانع ایجاد کند. بوش قصد دارد با هیاهو پیرامون صلح در خاورمیانه آثار منفی جنگ عراق و افغانستان را پاک کند. با این حال موضوع صلح در خاورمیانه تابع متغیرهایی است که بسیاری از آنها از کنترل کاخ سفید خارج هستند.

روزنامه دارالخلیج نیز در مورد این سفر نوشت: به رغم اینکه گفته می‌شود ممکن است سفر جورج بوش به سرزمین‌های فلسطینی برخی پیشرفت‌های محدود سیاسی را در روند صلح به همراه داشته باشد، اما شواهد و تحولات مختلف در آمریکا و اوضاع داخلی اسرائیل حاکی از آن است که همکاری امنیتی دو طرف فلسطینی و اسرائیلی و پاسخ دو طرف به درخواست دولت جورج بوش در هر صورت به پیشرفت منجر نخواهد شد. حمایت‌های سابق بوش از شهرک‌سازی اکنون به مانعی جدی در راه تحقق صلح تبدیل شده است.

در همین حال موسی ابومرزوق، معاون رهبر سیاسی حماس در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که چشمان جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا به جای آنکه متوجه روند صلح اعراب و رژیم صهیونیستی باشد به ایران دوخته شده است. معاون رهبر سیاسی حماس افزود که بوش در صورتی‌که حقیقتا به دنبال برقراری صلح است باید به رژیم صهیونیستی فشار وارد کند.