گروه بین‌الملل- پنج روز پس از انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری ایالات متحده در ایالت آیووا، مرحله دوم این انتخابات در ایالت نیوهمشایر در شرایطی برگزار شد که به دلیل اختلاف ساعت تا لحظه تنظیم این گزارش نتایج انتخابات منتشر نشده است. اما اخبار و تحلیل‌های پیرامون انتخابات نیوهمشایر حاکی از آن است که سناتور هیلاری کلینتون که تاچندی قبل امید اول دموکرات‌ها و بلکه ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده به شمار می‌آمد، در نیوهمشایر شکست دیگری از رقیب سیاه‌پوست خود باراک‌اوباما خواهد خورد. بر اساس آخرین نظرسنجی که از سوی چند مرکز از جمله شبکه سی‌ان‌ان نیز مخابره شده است باراک اوباما اکنون در نظرسنجی‌ها بیش از ۱۰درصد از هیلاری کلینتون پیش افتاده است. به عقیده تحلیل‌گران سخنان تند و دور از روال مرسوم هیلاری کلینتون موجب شد تا رای‌ها به سوی باراک اوباما چرخش پیدا کند. به عقیده کارشناسان اکنون باراک اوباما توانسته به خوبی خود را در قالب فردی که می‌تواند تغییرات مورد نظر مردم آمریکا را ارائه کند، ظاهر شود. در همین حال نباید از نقش ستاد انتخاباتی باراک اوباما در برگرداندن آرا به سود او غفلت کرد. اعضای ستاد انتخاباتی او بیش از ۱۰۰هزار تماس تلفنی با مردم ایالت نیوهمشایر برقرار کرده و در مورد ویژگی‌های اوباما با مردم گفت‌و‌گو کردند.

با این وجود برخی عقیده دارند که آنچه برای بیل‌کلینتون اتفاق افتاد می‌تواند برای همسرش نیز رخ دهد. بیل کلینتون در سال ۱۹۹۲ در نخستین دور رقابت‌های انتخاباتی خود در ایالت‌های آیوا و نیوهمشایر شکست خورد. کلینتون در ایالت آیووا چهارم شد. اما بعد از آن با روندی صعودی حرکت خود را ادامه داد و در نهایت توانست به عنوان نامزد برتر دموکرات‌ها پا به مرحله نهایی بگذارد. به نظر می‌رسد هیلاری کلینتون اکنون اسیر دام‌های تبلیغاتی مشاوران باراک اوباما شده باشد. چراکه او بیش از آن که به سخنرانی در مورد برنامه‌ها و سیاست‌های خودش وقت بگذارند، سخنرانی‌های خود را صرف پاسخگویی و تخریب باراک اوباما می‌کند. این گونه رفتار می‌تواند در ادامه باعث کاهش بیشتر محبوبیت او شود.

در میان جمهوری‌خواهان رقابت اصلی در ایالت نیوهمشایر بین جان‌مک کین و میت رامنی است. هرچند در ایالت آیووا نیز هیچ شانسی برای مایک هاکبی در نظر گرفته نشده بود اما او توانست بر رودی جولیانی و میت رامنی که صدرنشینان نظرسنجی ایالت آیووا بودند، غلبه کند. آن گونه که از تغییر عقیده مردم ایالت نیوهمشایر به چشم می‌آید مناظره تلویزیونی که سه روز قبل در مورد جنگ عراق برگزار شد نقش مهمی در آرایش جدید آرای مردم داشته است. باراک اوباما و جان‌مک‌کین در این مناظره بیش از دیگران با جنگ عراق مخالفت کردند. در میان نامزدهای جمهوری‌خواه جان مک‌کین تنها نامزدی است که از ابتدای مبارزات انتخاباتی مخالفت علنی خود را با جنگ در عراق علیه تروریسم اعلام کرده و علیه سیاست‌های امنیتی جورج بوش که ناقض آزادی شهروندان است، موضع گرفت.