گروه بین‌الملل- در روزی که به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی وال‌استریت از کاهش نرخ بهره مطمئن شد، بروز بحران میان ایران و آمریکا آن اطمینان را خنثی کرد و بنابراین باعث شد که شاخص‌های وال‌استریت برخی کاهش و برخی افزایش پیدا کنند.

به گزارش رویتر از نیویورک گزارش منفی اشتغال در هفته گذشته باعث امیدواری سرمایه‌گذاران به کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا شد که قرار است در روزهای ۲۹ و ۳۰دسامبر تشکیل جلسه بدهند. این موضوع باعث شد وال‌استریت صبح روز دوشنبه را با خوش‌بینی آغاز کند، اما خبر بروز تنش میان ایران و آمریکا در تنگه هرمز، نگرانی درباره میزان صدور نفت را افزایش داد؛ به ویژه آنکه ایران یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت جهان به شمار می‌رود و باعث شد که بر سردرگمی بازار افزوده شود. تحلیل‌گران در توصیف این روزهای بازار می‌گویند، بازار کاملا بی‌جهت است و سرمایه‌گذاران بهانه و مستمسکی برای فعالیت ندارد. فعالان بازار درباره وضعیت بازار می‌گویند: بازار تمایل دارد تا خبرهای کاملا خوب بشنود تا بتواند صعود اساسی را تجربه کند. اما این خبر خوب برای بازار صرفا کاهش نرخ بهره نیست، آنچه در شرایط فعلی می‌تواند بازار را از شرایط فعلی کاملا برهاند، گزارش درآمد کمپانی‌ها است که در واقع نشانه‌های قوی از وضعیت درآمد مردم، اعتماد و میل آنها به خرج ارائه می‌دهد. سخنرانی هنری پائولسون درباره وضعیت اقتصادی و نیز بخش مسکن، دلایل و عدم راهگشایی برای بازار در بر نداشت، جز آنکه بر ابهام سردرگمی بازار افزود. وی گفت: یک دوره تعدیل و تصحیح در بازار مسکن اجتناب‌ناپذیر و ضروری است. وی همچنین درباره سیاست جورج بوش برای حل مشکل مردمی که وام مسکن گرفته‌اند، گفت که یک راه‌حل واحد و تنها برای حل این بحران وجود ندارد.

به این ترتیب، شاخص سهام داوجونز روز دوشنبه ۲۷واحد یا ۲۱/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۲۸۲۷ رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک که روزهای فترت خود را پشت سر می‌گذارد، ۵ واحد یا ۲۱/۰درصد از دست داد و به واحد ۲۴۹۹ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۵واحد یا ۳۲/۰درصد ترقی یافت و به واحد ۱۴۱۶ رسید. در توکیو شاخص‌های سهام پس از چهار روز پیاپی ضرر، روز سه‌شنبه را به دلیل افزایش شاخص سهام داوجونز در وال‌استریت و نیز رونق سهام کشتیرانی و فولاد با افزایش در شاخص‌ها به پایان برد. بازار سهام توکیو که نسبتا چشم به وال‌استریت دارد، چهار روز کاری پس از سال نو را با تنزل شدید به پایان برده است؛ اما روز سه‌شنبه توانست دلایلی برای مقابله با جریان منفی بازار بیابد. شاخص سهام نیکی ۲۸واحد یا ۱۹/۰درصد به دست آورد تا دفاتر خود را در واحد ۱۴۵۲۹ ببندد. شاخص سهام توپیکس ۱۰واحد یا ۷۴/۰درصد افزایش یافت و اما در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب اندکی کاهش یافت. روز سه‌شنبه در توکیو هر دلار به ازای ۲۸/۱۰۹ین معامله شد که نسبت به روز دوشنبه در نیویورک که هر دلار به ازای ۳۲/۱۰۹دلار معامله شده بود، ارزش ین در برابر دلار افزایش نشان می‌دهد. نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو ۴۶۹۷/۱دلار بود. در روز دوشنبه در نیویورک هر یورو به ازای ۴۶۶۵/۱دلار معامله شده بود؛ در حالی که ارزش دلار همچنان رو به تضعیف دارد. برخی تحلیلگران معتقدند، دلار ارزش خود را در سال ۲۰۰۸ مجددا به دست خواهد آورد.