ایسنا- سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از دیگر بازیگران در افغانستان (سازمان‌های بین‌المللی) خواست که اقدامات بیشتری برای تکمیل فعالیت‌های ائتلاف در این کشور انجام بدهند.

یاپ دو هوپ شفر، دبیر کل ناتو، در کنفرانس خبری در حاشیه اجلاس غیر رسمی وزرای دفاع این سازمان گفت: زمانی‌که امور امنیتی مطرح باشد، ناتو در راس و رهبری فعالیت‌ها قرار می‌گیرد. سازمان ملل، اتحادیه اروپا، بانک جهانی، سازمان‌های مختلف و مهم‌تر از همه خود مردم افغانستان باید به طور کامل به مسوولیت‌هایشان عمل کنند. اعضای ناتو در حال حاضر آشکارا تلاش می‌کنند تا انتقادها علیه نیروهای این سازمان در افغانستان را رد کنند. بر اساس گزارش منتشر شده اخیر در واشنگتن، مشخص شد که پس از گذشت شش سال از حمله نیروهای ائتلاف تحت امر آمریکا به افغانستان در این کشور هنوز خطرات جدی وجود دارد. شفر گفت: ناتو صاحب افغانستان نیست. وزرای دفاع ناتو همچنین در آخرین روز از نشست‌شان با همتایان غیر ناتو و نمایندگانی از سازمان‌های بین‌المللی درگیر در افغانستان مانند سازمان ملل و اتحادیه اروپا دیدار کردند. اعضای ناتو خواهان هماهنگی بهتر میان اقدامات بازیگران بین‌المللی در افغانستان و همچنین ایجاد نگرش جامع در مورد اقدامات نظامی و غیرنظامی برای حصول موفقیت در افغانستان، شده‌اند. پس از اینکه حامد کرزای، رییس‌جمهور افغانستان، با حضور پدی آشداون به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان مخالفت کرد، دبیر کل ناتو نیز اعلام کرد که فرد جدیدی باید در این پست شروع به فعالیت کند. در همین حال، مقامات ارشد کانادا برای دیدار با نمایندگان دولت نیکولاس سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه عازم پاریس شده‌اند تا بدانند آیا واقعا فرانسه تمایل به پاسخ مثبت دادن به درخواست کانادا برای اعزام ۱۰۰۰ نیروی مازاد به استان قندهار دارد یا خیر.

اجلاس ناتو در حالی پایان یافت که هیچ تعهدی برای تقویت نیروها در افغانستان اعلام نشد. مک کی گفت: به نظر می‌رسد پاریس به درخواست ما در مورد اعزام ۱۰۰۰ نیروی فرانسوی به استان قندهار جواب مثبت داده است. قصد داریم در مورد مسائل لجستیکی با همتایان فرانسوی‌مان گفت‌وگو کنیم.

اما لهستان که پیشتر به کانادا قول داده بود دو هلی‌کوپتر به استان قندهار اعزام کند، درخواست کانادا را برای اعزام ۱۲۰۰ تن از سربازان لهستان به استان قندهار رد کرد. مک کی نیز اظهار داشت که کانادا درخواست خود را با همتایانش در ناتو مطرح کرده است که بعضی از اعضای ناتو پذیرفته‌اند.

دبیر کل ناتو نیز در مورد موضع پاریس برای اعزام ۱۰۰۰ نیرو به استان قندهار برای کمک به نیروهای کانادایی اظهار نظر نکرد اما تایید کرد که پاریس پاسخ مثبت داده است. به نظر می رسد که اگر درخواست‌های کانادا اجرا نشود، این کشور ۲۵۰۰ نیروی خود را تا فوریه سال آینده از افغانستان خارج کند.

عبدالرحیم وردک، وزیر دفاع افغانستان نیز اعلام کرد که وی مطمئن است کانادا نیروهای مورد نظرش را در اختیار خواهد گرفت.

وی گفت: اگر کشورهای دیگر نیروهای مورد نظر کانادا را اعزام نکنند، حتی ممکن است نیروهایی از ارتش ملی افغانستان به قندهار اعزام شوند.