گروه بین‌الملل - رشید قریشی، سخنگوی رییس‌جمهوری پرویز مشرف اظهارات سه سناتور مبنی بر کناره‌گیری مشرف را رد کرد و گفت: رییس‌جمهوری با رای مردم و نه با رای سناتورهای آمریکایی سرکار آمده است.

به گزارش رویتر از اسلام‌آباد سه تن از سناتورهای ایالات متحده دیروز از مشرف خواسته بودند تا شرافتمندانه و محترمانه از قدرت کناره‌گیری کند. رشید قریشی سخنگوی دولت گفت: رییس‌جمهور لازم نیست به هر سخنی که هر کسی می‌گوید پاسخ دهد. پس از برنده شدن ائئلاف دموکراتیک «حزب مردم و مسلم لیگ (شاخه ‌نواز)» بسیاری از مخالفان سیاسی ژنرال مشرف خواستار کناره‌گیری وی شده‌اند.

پرویز مشرف اعلام کرده است که قصد استعفا و کناره‌گیری ندارد اما با دولت جدید هر که باشد همکاری خواهد کرد. جوبایدن، رییس کمیته روابط خارجی سنا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی آ.ی.بی.سی پریروز گفت اما آماده است تا به پرویز مشرف کمک کند که راهی برای ترک دفتر ریاست‌جمهوری پیدا کند. به نظر می‌رسد حامیان آمریکایی پرویز مشرف تصور می‌کنند تنها راه رستگاری و نجات پاکستان از شرایط فعلی استعفا و کناره‌گیری پرویز مشرف است که پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ متحد رسمی ایالات متحده در مبارزه علیه تروریسم بوده است. حال آن که همین سیاست و مبارزه او علیه نیروهای اسلامی تندرو در داخل پاکستان یکی از دلایل نارضایتی گروه‌های اسلامی از وی و نیز هرج و مرج داخل کشور است.

گروه‌های شبه‌نظامی طالبان که در شمال غربی پاکستان با این کشور در حال جنگ هستند اعلام کرده‌اند که حاضرند با دولت جدید مذاکره کند.

آنها از رهبران احزاب برنده خواستند تا جنگ علیه آنها را در مناطق کوهستانی بلوچستان و وزیرستان متوقف کند و سیاست مبارزه علیه ترور ژنرال مشرف را نیز ترک کند. حزب مردم که قرار است دولت جدید را تشکیل دهد از ارتش خواسته است تا عملیات نظامی علیه شورشیان استقلال‌طلب در ایالت جنوب غربی بلوچستان را متوقف کند.

ایالات متحده تصور می‌کند برخی از اعضا و رهبران القاعده در این منطقه از پاکستان مخفی شده‌اند، بنابراین ارتش پاکستان جنگ مداومی را علیه گروه‌های طالبان در این منطقه از مدتی قبل آغاز کرده است.مولوی عمر، سخنگوی تحریک طالبان گفت گروه وی از پیروزی ائتلاف ضد مشرف خوشحال شدند و از این احزاب خواست تا مذاکره و گفت‌وگو را با این گروه‌ها برای استقرار صلح و آرامش در مناطق قبیله‌ای شمال غربی آغاز کند.

مولوی عمر گفت: من امیدوارم دولت جدید اشتباه دولت قبل را در تداوم سیاست‌های سرکوبگرانه موجود تکرار نکند. براساس نظرسنجی موسسه بین‌المللی جمهوریخواهان در اوایل فوریه در پاکستان حدود سه‌چهارم مردم پاکستان تندروی اسلامی را بزرگ‌ترین خطر برای جامعه پاکستان می‌دانند اما فقط ۹درصد پاکستانی‌ها معتقدند که کشور باید در جنگ علیه ترور با ایالات متحده همکاری کند.