روزهای خونین غزه

گروه بین‌الملل- مردم غزه که بیش از هشت ماه است محاصره اقتصادی و تحریم‌های اسرائیل را تحمل می‌کنند، در چند روز اخیر با حملات نظامی گسترده‌ هوایی و زمینی این رژیم اشغالگر نیز روبه‌رو شده‌اند. حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی تا عصر دیروز دست کم ۶۱ کشته را در نوار غزه بر جای گذشته است. در میان کشته شدگان تعداد ۵ کودک بی‌گناه فلسطینی نیز به چشم می‌خورند. مردم غزه در حالی هر روز با حملات پی در پی ارتش اسرائیل مواجه هستند که در شب نیز به دلیل بی‌برقی و نبود سوخت کافی زندگی سختی را تجربه می‌کنند. در حالی هر ساعت بر تعداد مجروحان ناشی از حملات افزوده می‌شود که بیمارستان‌های غزه و شهرهای اطراف آن دیگر توان پاسخگویی به مراجعان و بیماران را ندارند. محاصره منطقه و بسته بودن گذرگاه رفح نیز مانع از امدادرسانی به موقع به نوار غزه شده است. وزارت بهداشت و درمان دولت فلسطین هشدار داد که در صورت ادامه روند حملات وحشیانه اشغالگران علیه باریکه غزه یک فاجعه درمانی و بهداشتی و انسانی در این منطقه به وقوع می‌پیوندند. خالد راضی، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان فلسطین گفت: بیمارستان‌های غزه با کمبود شدید دارو و تجهیزات و لوازم پزشکی روبه‌رو هستند و بسته بودن گذرگاه رفح اجازه تامین کافی این لوازم را نمی‌دهد.

در همین حال شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای تشدید حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم کرد و از طرفین اسرائیلی و فلسطینی خواست هر چه سریعتر تمامی اقدامات خشونت‌آمیز را متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این بیانیه اگر چه یک قطعنامه‌ رسمی نیست؛ اما طی آن تاکید شده است که خشونت‌ها نباید روند سیاسی آغاز شده میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین با هدف تاسیس دو کشور اسرائیل و فلسطین را از بین ببرند.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل و رییس کنونی شورای امنیت، با ارائه‌ گزارشی از نتیجه‌ نشست اضطراری ۵ ساعته‌ شورای امنیت که به درخواست فلسطینیان و حامیان عرب آنها برگزار شده بود، اظهار داشت: این گزارش مورد توافق تمامی ۱۵ عضو شورا قرار گرفته است.

کارشناسان شورای امنیت قرار است امروز به منظور ارائه‌ پیش‌نویس قطعنامه‌ای که توسط لیبی از جانب فلسطینیان و کشورهای عربی ارائه شده، تشکیل جلسه دهند.

در این قطعنامه کشتار مردم بی‌گناه از جمله کودکان فلسطینی به شدت محکوم شده است. چنین قطعنامه‌هایی پیش از این نیز در شورای امنیت مطرح شده بود؛ اما هر بار به دلیل مخالفت‌های آمریکا و اروپایی‌ها با شکست مواجه شد.

زلمای خلیل‌زاد سفیر آمریکا در سازمان ملل به خبرنگاران گفت که اگر در این قطعنامه‌ تعادل برقرار نباشد به یقین نشست را ترک خواهد کرد. سایت اینترنتی شبکه‌ الجزیره نیز در گزارشی اعلام کرد: در این پیش‌نویس قطعنامه بر برگزاری نشست فو‌ق‌العاده‌ اتحادیه‌ عرب بنا به درخواست محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید شده است.

در این پیش‌نویس پیشنهاد شده است شورای امنیت نگرانی خود را از کشتار افراد بی‌گناه غیرنظامی و کودکان فلسطینی اعلام کند.

هیچ یک از اعضای شورای امنیت تاکنون به این پیش نویس واکنش فوری نشان نداده‌ و تنها به ذکر این نکته بسنده کرده‌اند که شورا باید در قبال بالا گرفتن خشونت‌ها در نوار غزه موضعی جدی اتخاذ کند.

یک دیپلمات شورای امنیت گفت: ما نمی‌توانیم قطعنامه‌ای صادر کنیم، شورای امنیت تنها می‌تواند بیانیه صادر کند!

در جلسه‌ علنی و فوق‌العاده‌ شورای امنیت بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل اعمال خشونت بیش از حد توسط رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها را محکوم کرد.

بان کی مون همچنین حملات راکتی فلسطینی‌ها را علیه سرزمین‌های اشغالی محکوم کرد.

دبیر کل سازمان ملل از تمام گروه‌ها خواست خویشتن‌دار باشند و به درگیری‌های خونین پایان دهند و زمینه‌ ورود کمک‌های بشر دوستانه به نوار غزه را فراهم کنند. وی تصریح کرد: چنین وقایعی که این تعداد قربانی غیرنظامی به جای می‌گذارد مستلزم انجام تحقیقات است، چرا که باید مسوول این وقایع تعیین شود.

همچنین ریاض منصور، نماینده‌ فلسطین در جلسه‌ فوق‌العاده‌ شورای امنیت با اشاره به هدف قرار دادن آمبولانس‌ها از سوی رژیم صهیونیستی اظهار داشت: هیچ توجیهی جهت کشتار افراد بی‌گناه، کودکان و زنان وجود ندارد.

نماینده‌ فلسطین جنایت‌های رژیم صهیونیستی را جنایت جنگی خواند و گفت:‌ شورای امنیت مسوول ناتوانی غیرقابل قبول جامعه‌ جهانی در این راستا است.

وی محکومیت عملیات رژیم صهیونیستی و افزایش حمایت‌ها از فلسطینی‌ها را بر اساس قوانین بین‌المللی خواستار شد. نماینده‌ رژیم صهیونیستی نیز در توجیه عملیات ارتش این رژیم در نوار غزه مدعی شد حماس یک گروه تروریستی است که غیرنظامیان اسرائیلی را هدف حملات راکتی قرار می‌دهد. وی ادعا کرد: اسرائیل نباید به خاطر آنچه در نوار غزه صورت می‌دهد عذرخواهی کند، چون حمایت از مردم اسرائیل حق این حکومت است. وی افزود: اسرائیل از جامعه‌ جهانی انتظار دارد که مورد حمایت قرار گیرد. اعضای شورای امنیت همچنین رایزنی‌هایی را نیز در پشت درهای بسته در زمینه‌ حمله‌ اخیر ارتش رژیم صهیونیستی به غزه صورت دادند.

جان جنج، مدیر عملیاتی سازمان امداد و کاریابی سازمان ملل در امور آوارگان فلسطین نیز مداخله‌ فوری جامعه‌ بین‌المللی برای متوقف کردن تجاوزات ارتش صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی و کشتار آنها و تخریب منازل و نهادهای فلسطینی را خواستار شد.

وی تصریح کرد: نمی‌توان در قبال آنچه در غزه از کشتار و قتل عام مردم صورت می‌گیرد، بی‌تفاوت بود و نظاره گر قتل عام غیرنظامیان

بی گناه و کودکان بود و نباید اجازه داد که آنها بهای این نبرد خونین را در نوار غزه پرداخت کنند. وی افزود: با توجه به تجربه‌ چند ساله‌ خود تاکید می‌کنیم که کشتار غیرنظامیان و کودکان و زنان فلسطینی هرگز نمی تواند ارمغان آور صلح برای دولت اشغالگر اسرائیل باشد.

مدیر عملیاتی آژانس بین‌المللی حمایت از آوارگان فلسطینی، از رهبران سیاسی خواست که دوراندیشی کنند و با درایت و شجاعت جلوی خشونت را بگیرند. وی افزود: بیش از ۴۰هزار دانش‌آموز مدارس این آژانس در شمال نوار غزه نتوانسته‌اند در مدارس خود حضور یابند، در این صورت چگونه ممکن است صلحی محقق شود.

این مقام سازمان ملل تاکید کرد: عدم اقدام سازمان ملل برای توقف کشتار در غزه فاجعه‌ای بزرگ را به بار خواهد آورد، چراکه این حق طبیعی غیرنظامیان است که بر اساس قانون بین‌الملل از حمایت برخوردار شوند.

منابع فلسطینی اظهار داشتند: محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به تداوم حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه تمام مذاکرات و ارتباطاتش را با اسرائیل به حالت تعلیق در آورده است.