پازل اوباما در آمریکا تکمیل می‌شود؟

گروه بین‌الملل- باراک اوباما و هیلاری کلینتون منتظر آرای مردم دو ایالت پرجمعیت اوهایو و تگزاس هستند که فردا سه‌شنبه پای صندوق‌های رای می‌روند.

به گزارش رویتر، باراک اوباما شگفتی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ توانسته است در فعالیت‌های اخیر انتخاباتی عقب‌ماندگی خود را از خانم کلینتون جبران کند و در تگزاس از وی پیشی بگیرد. این در حالی است که به نظر می‌رسید جمعیت اسپانیولی زبان ساکن تگزاس ونیز کارگران یقه سپید این ایالت، حامیان وفادار هیلاری کلینتون هستند. اما براساس نظرسنجی‌ها، همچنان خانم کلینتون از رقیب قدرتمند خود عقب است. وضعیت حساس دو کاندیدا و تعداد زیاد هیات‌های نمایندگی دو ایالت تگزاس و اوهایو، آتش رقابت را میان کاندیداها در دو هفته اخیر شعله‌ورتر ساخته است. در این دو هفته، ابتدا عکسی از باراک اوباما که لباس مردم بومی کنیا را به تن کرده بود، منتشر شد که درواقع یادآور تبار آفریقایی باراک اوباما بود. حتی در جامعه آمریکا که اکثریت مردم ایالات متحده مهاجر هستند، هویت قومی ملی باراک اوباما در نوع خود بی‌نظیر است. وی از مادری آمریکایی (اهل کانزاس) و پدری کنیایی در هونولولو (هاوایی) متولد شده است، در سال‌های بین ۶ تا ۱۰سالگی در اندونزی زندگی کرده است که دو سال در مدارس مذهبی اسلامی درس خوانده است و دو سال دیگر را در مدرسه کاتولیک‌ها. سپس نزد پدربزرگ و مادربزرگ خود به ویسکانسین آمریکا بازگشت. پس از دیپلم، برای گذراندن دوره کالج به کالیفرنیا رفت، در نیویورک تحصیلات دانشگاهی (لیسانس) خود را به اتمام رساند. در شیکاگو کار کرد، به ماساچوست برای تحصیل در مقطع دکترا رفت و سپس از ایالت ایلینوی به کنگره راه یافت و در حال حاضر در واشنگتن زندگی می‌کند.

اکونومیست در تحلیلی در این باره نوشته است که هویت آمریکایی باراک اوباما مانند قطعات پازل، ذره‌ذره تکمیل شده است و هر بخش از ایالات متحده می‌‌توانند بر وی ادعا داشته باشند. که در نوع خود در انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده بی‌نظیر است و گاه می‌تواند نقش منفی در مبارزات و رقابت‌های انتخاباتی ایفا کند. شاید بی‌جهت نباشد که در هفته‌های اخیر حملاتی نسبت به نام وسط وی؛ یعنی «حسین» صورت گرفته است و شباهت نام وسط وی با نام صدام‌حسین را به مردم گوشزد کرده‌اند.

باراک اوباما از آن‌سو سعی کرده است، حقه‌های تبلیغاتی رقبا را خنثی کند بنابر این در سخنرانی‌های تبلیغاتی اخیر، ابتدا رقیب مستقیم خود؛ یعنی هیلاری‌ کلینتون را هدف گرفته با اشاره به چرخش مواضع وی گفته است، آنچه ما از آن به تغییر یاد می‌کنیم و به آن رای می‌دهیم قطعا تغییر در مواضع سیاسی به دلیل مصلحت سیاسی نیست. دو رقیب همچنین در مناظره تلویزیونی هم شرکت کردند و تحلیل‌گران معتقدند خانم کلینتون نتوانسته است، پس از ده پیروزی پی‌در پی اوباما، اعتماد به نفس خود را بازیابد و بنابراین حالت تدافعی دارد.

براساس نظرسنجی‌ها، رقابت دو کاندیدای دموکرات در دو ایالت تگزاس و اوهایو خیلی نزدیک است. اوباما توانسته است نظر رای‌دهندگان تگزاس را جلب کند و با اختلاف ۴۸درصد به ۴۲درصد از هیلاری کلینتون پیش بیافتد. اما در اوهایو همچنان خانم کلینتون جلوتر است. با توجه به رقابت نزدیک این دو کاندیدا به نظر نمی‌رسد حتی انتخابات بزرگ فردا بتواند کاندیدای نهایی دموکرات را تعیین کند. اما هر یک از این دو به دور نهایی راه یابد قطعا جمهوری‌خواهان با توجه به فضای و جو آمریکا که خسته از جنگ و کسادی اقتصادی است، رقابت سختی را در پیش خواهند گرفت، به ویژه آنکه هر دو کاندیدای دموکرات‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد دارند. اوباما معتقد است که همواره منتظر یک شگفتی است و فکر می‌کند شگفتی‌ها همواره وجود دارند، وی این جمله را پس از انتشار نظرسنجی درباره پیشتازی خانم کلینتون در رودآیلند گفت.