گروه بین‌الملل- انتشار خبر دادخواست دادستان کل ترکیه برای انحلال حزب عدالت و توسعه ترکیه با بازتاب‌های گسترده‌‌ای روبه‌رو شد. تقریبا تمامی روزنامه‌های معتبر ترکیه دیروز یکی از تیترهای اصلی خود را به این خبر اختصاص داده و البته اکثر آنها نیز با رویکرد منفی به این اقدام پرداختند. تنها سه روزنامه ملیت، حریت و جمهوریت که نزدیک به احزاب سکولار هستند از این اقدام دادستان کل ترکیه استقبال کردند. روزنامه صباح چاپ آنکارا در سرمقاله خود با تیتر «مجلس را هم تعطیل کنند» به انتقاد از این دادخواست پرداخت.

سردبیر روزنامه صباح در یادداشت خود نوشت: اگر قصد داشتم ترکیه را بی‌ثبات کنم قطعا تعطیل کردن حزب حاکم عدالت و توسعه به فکر من نیز می‌رسید. وی در ادامه یادداشت خود عنوان کرد: حقیقتا این اقدامی مسخره‌آمیز است. روشن بگویم اگر در مجلس تنها نمایندگان حزب جمهوریخواه بمانند کشور وارد مدل تک‌حزبی می‌شود و این به نفع دموکراسی ترکیه نیست. روزنامه صباح در یادداشت دیگری صحنه دموکراسی ترکیه را به میدان فوتبالی تشبیه کرد که یکی از تیم‌ها با نتیجه ۲ بر صفر بازنده شده است و داور که طرفدار تیم بازنده است می‌کوشد با گرفتن پنالتی‌های غیرواقعی تیم بازنده را پیروز کند. روزنامه استار ترکیه نیز این دادخواست را سناریویی جدید علیه دولت عنوان کرد و نوشت که این درخواست در شرایطی که ترکیه خواهان پیوستن به اتحادیه اروپا است یک ظلم بزرگ به این کشور خواهد بود. روزنامه واکیت نیز با تیتر «اراده ملی را نمی‌توان قفل کرد» گفت: این دادخواست نشانگر بی‌توجهی به خواست مردم ترکیه است.

این روزنامه با اشاره به پیروزی‌ قدرتمند حزب عدالت و توسعه در انتخابات اخیر پارلمان یادآور شد که این حزب از پایگاه مردمی در این کشور برخوردار است. به عقیده تحلیل‌گران این روندی است که با این دادخواست شروع شده است و در آینده با ابزارهای دیگری ادامه پیدا خواهد کرد. احزاب سکولار و نظامیان رده بالای ترکیه می‌کوشند تا به هر طریق قدرت را از دست عبدا... گل و رجب طیب اردوغان، رهبران اسلامگرای حزب عدالت و توسعه خارج کنند. دادستان کل ترکیه روز شنبه با ارائه دادخواستی به دادگاه قانون اساسی این کشور خواستار انحلال حزب عدالت و توسعه و ممنوعیت فعالیت سیاسی پنج‌ساله‌ای برای ۷۱ رهبر اصلی این حزب شد.

به اعتقاد دادستان ترکیه، این حزب به پایگاهی برای مبارزه با نظام سکولار ترکیه تبدیل شده است. به عقیده تحلیل‌گران اجرای این تصمیم می‌تواند منجر به بی‌ثباتی ترکیه و دور شدن آن از اتحادیه اروپا شود.