تحریم المپیک پکن در صورت سرکوب خونین مردم تبت

گروه بین‌الملل - ناآرامی‌های تبت در حالی دیروز هفتمین روز متوالی خود را پشت سر گذاشت که پلیس تبت در لهاسا، پایتخت این کشور، به شماری از تظاهرکنندگان حمله کرده و براساس گزارش منابع غیررسمی ۳ تن از آنها را به قتل رسانید.

این تظاهرات زمانی آغاز شد که دوشنبه گذشته جمعی از راهبان بودایی در چهل و نهمین سالگرد سرکوب قیام مردم تبت توسط دولت چین، دست به تظاهرات زدند و پلیس نیز گروهی از آنها را دستگیر کرد. در پی این حادثه صدها راهب بودایی با درخواست آزادی این عده به خیابان‌ها ریخته و سه روز بعد نیز با پیوستن مردم به راهبان معترض، تظاهرات‌ها شدت گرفت.

تاکنون ۱۴ نفر در جریان این تظاهرات‌ها کشته شده‌اند. این ناآرامی‌ها در اعتراض به ادعای مالکیت چین بر تبت به وقوع پیوسته و گفته می‌شود که دالایی‌لاما رهبر معنوی تبت این اعتراض‌ها را رهبری می‌کند.

این بزرگ‌ترین و خونین‌ترین ناآرامی در تبت در ۲۰ سال گذشته است. تظاهرکنندگان خواستار پایان دادن به حاکمیت چین بر تبت هستند.

سرکوب تظاهرکنندگان در شرایطی صورت می‌گیرد که مدافعان حقوق بشر و شخصیت‌هایی که پیگیر مساله استقلال تبت از چین هستند با محکوم کردن این سرکوب خواستار خویشتنداری دولت و پلیس تبت در برابر این اعتراض‌ها شده‌اند. این در حالی است که چین شماری از نیروهای امنیتی خود را به تبت فرستاده است. ناآرامی‌های تبت در آستانه برگزاری المپیک پکن، چین را در وضعیت پیچیده‌ای قرار داده است. پیش از این استیون اسپیلبرگ در اعتراض به عدم صلح و همچنین رفتار چین در قبال تایوان و عدم رعایت حقوق بشر در این کشور از جمع حامیان معنوی المپیک پکن کناره‌گیری کرده بود. اکنون پس از تحولات اخیر تبت گروهی از مدافعان تبت تهدید کرده‌اند که در صورت سرکوب و کشتار بیشتر در این کشور از تحریم بین‌المللی المپیک پکن حمایت خواهند کرد. این گروه خواستار آزادی مردم تبت و انتخاب رییس دولت به صورت دموکراتیک هستند، ریچارد گیر، هنرپیشه آمریکایی و فعال حقوق تبت در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی عنوان کرد: اگر چینی‌ها به مردم تبت آزادی‌های نامحدود ندهند، از تحریم بین‌المللی بازی‌های المپیک حمایت خواهد کرد. کشورهای اروپایی و ایالات متحده اعلام کرده‌اند که به دقت تحولات تبت را زیر نظر دارند و آمریکا خواستار خویشتن‌داری چین شده است. در حقیقت جامعه جهانی در آستانه برپایی بازی‌های المپیک تابستانی پکن در حال ارزیابی رویکرد چین نسبت به این ناآرامی‌ها است. تحلیل‌گران عقیده دارند که این درگیری‌ها در صورت ادامه یافتن می‌تواند جنبشی را علیه برگزاری المپیک پکن به راه اندازد. حتی عملی نشدن شعار تحریم المپیک پکن نیز می‌تواند به اعتبار این المپیک و چین در سطح جهان صدمه وارد کند.

در همین حال دالایی لاما رهبر مذهبی و معنوی مردم تبت که از سوی چین به سازماندهی این تظاهرات‌ها متهم شده است، از احتمال قتل‌عام مردم تبت توسط دولت چین ابراز نگرانی کرد.

او می‌گوید گزارش‌هایی دریافت کرده که حدود صد نفر از پیروانش، در جریان سرکوب تظاهرات روز جمعه در لهاسا پایتخت تبت، کشته شده‌اند.

رهبر روحانی تبت در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی ابراز نگرانی کرد که اگر دولت چین سیاست خود را در قبال سرزمین تبت تغییر ندهد، ممکن است شمار بیشتری از مردم این منطقه کشته شوند. دالایی لاما گفت او عمیقا از کشتار تظاهرکنندگان در لهاسا نگران است.

او در عین حال تاکید کرد که از میزبانی بازی‌های المپیک تابستان ۲۰۰۸ در چین، حمایت می‌کند.

اوضاع در شهر لهاسا در روز یکشنبه آرام گزارش شده است، در حالی که نیروهای امنیتی چین، به طور گسترده‌ای در سطح شهر حضور دارند.

با گذشت چند روز از ناآرامی‌ها مغازه‌ها در پایتخت منطقه تبت هنوز بسته است، خیابان‌ها خلوت گزارش شده و مردم محلی می‌گویند مقررات حکومت نظامی در شهر حاکم است.

یک خبرنگار بریتانیایی در لهاسا می‌گوید روز شنبه پلیس در این شهر، از گاز اشک‌آور برای پراکنده کردن تظاهرات معترضان به حکومت نظامی استفاده کرد.

دولت چین به تشدید نیروهای امنیتی خود در لهاسا ادامه می‌دهد. مقامات چینی به تظاهرکنندگان هشدار داده‌اند که اگر تا امروز خود را تسلیم نکنند،‌ پیامدهای شدیدی در انتظارشان خواهد بود.

مقام‌های دولت در تبعید تبت نیز که در هند مستقر هستند،‌ از سازمان ملل متحد خواسته‌اند هیاتی را برای تحقیق در مورد نقض حقوق بشر توسط دولت چین به تبت اعزام کند. تنزین تاکلا یکی از مقامات دولت در تبعید تبت گفت که چینی‌ها باید به ریشه بروز این اعتراض‌ها توجه کنند.