جورج‌بوش با سران وال‌استریت دیدار می‌کند

گروه بین‌الملل- جورج‌بوش اعلام کرد که قصد دارد با سیاست‌گذاران اقتصادی آمریکا دیدار کند. کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای گفت که محور گفت‌و‌گوها در این جلسه تحولات بازارهای مالی، بحران در بازار وام‌های اعتباری و همچنین بررسی احتمال رکود در اقتصاد ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رویترز بوش در این دیدار با روسای گرو‌ه‌های مالی و فعالان بزرگ بازار سهام ایالات متحده دیدار خواهد کرد و در جریان این دیدار گزارش آنها را از وضعیت بازارهای مالی و اعتباری آمریکا دریافت خواهد کرد. بوش برای این ملاقات اقتصادی رهسپار نیویورک قلب اقتصادی آمریکا خواهد شد.

دیدار بوش و رهبران تجاری

ایالات متحده دو هفته پس از آن برگزار می‌شود که بوش طی یک سخنرانی در کاخ سفید وضعیت اقتصادی این کشور را نگران‌کننده توصیف کرد، اما زیر بار پذیرش رکود اقتصادی نرفت. این در حالی است که اقتصاد‌دانان عقیده دارند در ربع سوم سال میلادی جاری آمریکا وارد رکود اقتصادی خواهد شد.

به‌خصوص که پیش‌بینی رشد اقتصادی این کشور در ربع چهارم سال به کمتر از یک‌درصد رسیده است. در همین حال هنری پاولسون، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرد که بحران بازار اعتبارات به پایان نرسیده است و پول‌ها در حال خروج از این بخش هستند. پاولسون از کاهش سرمایه‌گذاری بانک‌ها و موسسات اعتباری در بخش وام‌های مسکن خبر داد. به گفته خزانه‌دار آمریکا پول‌‌های زیادی در حال حرکت به سمت بازارهای کالایی هستند.

این وضعیت می‌تواند به رکود بخش مسکن در آمریکا دامن بزند. کاخ سفید همچنین از تشکیل یک گروه کاری ویژه برای بررسی وضعیت اقتصادی آمریکا و پیدا کردن راهکارهای عملی برای فرار از این بحران خبر داد.

در راس این کار گروه ویژه هنری پاولسون و بن‌‌برنانکی، رییس بانک مرکزی آمریکا قرار دارند. به گفته تحلیل‌گران کاخ سفید قصد دارد پیش از آنکه کنگره وارد این ماجرا شود به بحران اقتصادی پایان دهد. اعضای دموکرات کنگره پیوسته فشار وارد می‌کنند که کنگره به بررسی بحران و تصویب طرح‌هایی برای نجات اقتصاد ایالات متحده بپردازد.

شرایطی که برای اقتصاد

ایالات متحده در آخرین سال‌های حکومت جورج‌بوش به‌وجود آمد، عرصه را برای جان‌مک‌کین، کاندیدای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا تنگ کرده است.

به گزارش رویترز هم‌اکنون وضعیت اقتصادی به یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مد نظر مردم آمریکا در انتخابات پیش‌رو تبدیل شده است. به گونه‌ای که مردم پس از جنگ عراق، بهبود اقتصاد را مهم‌ترین خواسته خود عنوان می‌کنند. کاندیداهای دموکرات نیز با این ابزار مک‌کین را زیر فشار قرار داده‌اند. هیلاری کلینتون چندی قبل در گردهمایی انتخاباتی خود در ایالت می‌سی‌سی‌پی با حمله به مک‌کین گفت که برنامه‌های اقتصادی مک‌کین دنباله برنامه‌‌‌های جورج‌بوش خواهد بود. باراک اوباما نیز تاکنون چندین‌بار مک‌کین را به عدم داشتن درک اقتصادی و نداشتن برنامه منسجم‌ برای اقتصاد ایالات متحده متهم کرده است. در واقع تلاش جورج‌بوش در ‌آخرین سال‌ حضورش در کاخ سفید برای نجات اقتصاد از ورود به رکود، تلاشی غیرمستقیم برای پیروزی جان‌ مک‌کین است.