گروه بین‌الملل- نفت‌خام در آخرین روز معاملات بورس نیویورک پس از ثبت رکورد ۱۱۷دلار در هر بشکه اندکی کاهش قیمت پیدا کرد و دست آخر روی ۶۹/۱۱۶دلار در هر بشکه بسته شد. قیمت نفت در هفته معاملاتی که پشت‌سر گذاشتیم، مجموعا شش‌درصد رشد کرد که بالاترین رشد هفتگی قیمت نفت از هفته منتهی به فوریه ۲۰۰۷ تاکنون است. نفت در حالی رکورد ۱۱۷ دلار را ثبت کرد که دلار اندکی در برابر یورو تقویت شده بود و از این رو پیش‌بینی می‌شد که قیمت نفت بیش از این کاهش پیدا کند؛ اما آغاز دور تازه‌ای از حملات خرابکارانه در نیجریه موجب شد تا افزایش ارزش دلار در بازار نفت بی‌اثر شود. به گزارش بلومبرگ، شورشیان نیجریه دولت را تهدید کرده‌اند که دور تازه‌ای از حملات را علیه منابع و تاسیسات نفتی واقع در دلتای رود نیجر آغاز خواهند کرد. نیجریه بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در آفریقا و هشتمین تولیدکننده جهان است.

در همین حال، بلومبرگ از کاهش بازده پالایشگاه ایالات‌متحده خبر داد. کاهش بازده پالایشگاه‌ها نگرانی‌هایی را در خصوص تامین بنزین در فصل تابستان ایجاد کرده است که به طور معمول میزان رانندگی افزایش یافته و تقاضا بالا می‌رود. به اعتقاد تحلیل‌گران، با توجه به آنکه میزان عرضه ثابت است و چشم‌اندازی برای افزایش آن وجود ندارد، افزایش ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای قدرتمند همچون یورو و ین تنها راه کاهش قیمت نفت است. در صورت افزایش ارزش دلار بخش قابل‌توجهی از سرمایه‌های بین‌المللی از بازارهای کالا خارج شده و به بازار ارز می‌رود. این موجب می‌شود تا از حجم معاملات کاغذی در بازار نفت کاسته شود.

خبرگزاری رویتر نیز دیروز از افزایش بی‌سابقه قیمت نفت برنت دریای شمال خبر داد. بنابراین گزارش، در آخرین روز کاری بورس نفت لندن، هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۵/۱دلار افزایش قیمت روبه‌رو شده و به قیمت ۹۵/۱۱۳دلار دادوستد شد. به اعتقاد تحلیل‌گران، روند افزایش قیمت نفت در هفته آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.