سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، چشم‌انداز اقتصادی خود را بهبود بخشید

شادی آذری

با ظهور نشانه‌هایی از کاهش رکود اقتصادی آمریکا، سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (oecd) برای نخستین بار طی دو سال گذشته پیش‌بینی‌اش را از اقتصاد ۳۰ کشور عضو خود ارتقا داد. این سازمان که در سال ۱۹۶۱ و به منظور هماهنگ‌سازی سیاست‌های اقتصادی بین‌المللی در پاریس تاسیس شد، دیروز اعلام کرد در مجموع اقتصاد صنعتی‌ترین کشورهای جهان در سال جاری ۱/۴‌درصد کوچک می‌شود اما در سال ۲۰۱۰ رشدی ۷/۰‌درصدی را تجربه خواهد کرد. این پیش‌بینی نسبت به پیش‌بینی ماه مارس این سازمان مبنی بر این‌که اقتصاد صنعتی‌ترین کشورهای جهان در سال جاری ۳/۴‌درصد کوچک می‌شود و در سال ۲۰۱۰ رشدی ۱/۰‌درصدی را تجربه خواهد کرد، بهبود قابل ملاحظه‌ای یافته است.

اما این چشم‌انداز بهبود یافته با آنچه بانک جهانی پیش‌بینی کرده است تناقض دارد. بانک جهانی در هفته جاری اعلام کرده ‌بود که رکود جهانی از آنچه سه ماه قبل پیش‌بینی کرده بود عمیق‌تر خواهد شد. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در پیش‌بینی خود از احیای ضعیف اقتصاد کشورها اعلام کرد که فدرال رزرو و بانک ژاپن نباید نرخ بهره خود را تا پیش از سال ۲۰۱۱ افزایش دهند اما در عین حال توصیه کرد که بانک مرکزی اروپا نرخ بهره بین بانکی خود را کاهش دهد. دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه آنجل گوریا در پاریس به خبرنگاران گفت: «فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای عضو oecd به حداقل رسیده است. اما بنا به پیش‌بینی ما یک بهبود اقتصادی که تا مدتی کند و شکننده خواهد بود در راه است.»

اوضاع اقتصادی ایالات متحده را می‌توان تا حدود زیادی دلیل این پیش‌بینی سازمان دانست که رکود جهانی در نیمه دوم سال جاری میلادی به حداقل خود خواهد رسید. بنا به پیش‌بینی این سازمان بزرگترین اقتصاد جهان در سال جاری میلادی ۸/۲‌درصد منقبض خواهد شد و در سال آینده میلادی ۹/۰‌درصد رشد خواهد کرد. این در حالی است که پیش‌بینی قبلی این سازمان از انقباض ۴‌درصدی این اقتصاد در سال جاری و رشد صفر‌درصدی آن در سال ۲۰۱۰ حکایت داشت.