گروه بین‌الملل- بررسی واقعیت اقتصادی افزایش بازار سهام را آرام می‌کند.

روز سه‌شنبه شاخص‌ها با تغییر اندک، روز را به پایان رساندند زیرا شاخص اصلی اعتماد مصرف‌کننده و بسیاری از گزارش‌های درآمدی ناامید‌کننده به سرمایه‌گذاران را یادآوری کرد که بهبود اقتصادی امسال حتمی‌نیست. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۲ واحد کاهش یافت؛ درحالی که شاخص نسدک کامپوزیت افزایش اندکی را ثبت کرد. روز سه‌شنبه معاملات نسبت به دو روز قبل از آن نامنظم‌تر بود گرچه در هر سه روز شاخص‌های عمده بازار سهام با تغییر اندک روبه‌رو شدند. سرمایه‌گذاران محتاط هستند، اما تمایل ندارند افزایشی را که طی کمی‌‌بیش از دو هفته موجب رشد ۱۱‌درصدی شاخص‌ها شد، متوقف کنند.

روز سه‌شنبه کنفرانس بورد اعلام کرد شاخص اعتماد مصرف‌کننده بیش از میزان پیش‌بینی شده کاهش یافته است. این امر موجب تشدید نگرانی‌ها شد مبنی بر این که انتظارات ناامید‌کننده درمیان مصرف‌کنندگان و افزایش بیکاری توانایی اقتصاد را برای بهبود از بزرگ‌ترین رکود اقتصادی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، تضعیف خواهد کرد.

در این میان گزارش‌های درآمدی شرکت‌ها نشان داد بسیاری از مصرف‌کنندگان تمایل یا توانایی خرج کردن را ندارند. شرکت آفیس دپوت و شرکت کوچ که کیف زنانه تولید می‌کند، هر دو طی فصل دوم در جلب مشتری مشکل داشتند.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۷۹/۱۱ واحد یا ۱/۰‌درصد کاهش یافت و به ۷۲/۹۰۹۶ واحد رسید.

شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۵۶/۲ واحد یا ۳/۰‌درصد سقوط کرد و به ۶۲/۹۷۹ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۶۲/۷ واحد یا ۴/۰‌درصد افزایش یافت و به ۵۱/۱۹۷۵ واحد رسید.

در دیگر معاملات شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌‌تر است ۰۷/۱ واحد یا ۲/۰‌درصد رشد کرد و به ۹۵/۵۵۱ واحد رسید.

روز چهارشنبه بورس‌های آسیا در میان نگرانی‌های فزاینده مبنی بر این که افزایش اخیر حباب ایجاد کرده است، دچار کاهش شدند. بورس شانگهای حدود ۸‌درصد سقوط کرد.

شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن طی یک روز پر نوسان ۹۸/۲۵ واحد یا ۳/۰‌درصد افزایش یافت و به ۲۴/۱۰۱۱۳ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی با ۱/۰‌درصد کاهش روبه‌رو شد. بورس‌های تایوان، استرالیا و هندوستان نیز دچار کاهش شدند.

در چین شاخص اصلی شانگهای قبل از آن که برخی از کاهش‌ها را جبران کند ۸‌درصد سقوط کرد. این شاخص در نهایت با ۹۴/۱۷۱ واحد یا ۵‌درصد کاهش به ۴۳/۳۲۶۶ واحد رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ‌کنگ ۴۰/۵۰۴ واحد یا ۵/۲‌درصد کاهش یافت و به ۱۴/۲۰۱۲۰ واحد رسید.