توقف سقوط اقتصادی در فصل دوم 2009
مونا مشهدی رجبی- طبق گزارش‌های ارائه شده توسط سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه تولید ناخالص داخلی در کشورهای عضو این سازمان در سه ماه دوم سال 2009 میلادی نسبت به سه ماه پیش از آن تغییری نکرد. این مساله نشان داد اوضاع اقتصادی این کشور منطقه به ثبات نسبی رسیده است و پیش‌بینی می‌شود این روند همچنان ادامه داشته باشد.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند رشد از ابتدای سال آینده به اقتصاد این قاره باز می‌گردد و در راستای رسیدن به این هدف استفاده از حمایت‌های مالی دولت اهمیت زیادی دارد.
دولت کشورهای صنعتی در جریان بحران اقتصادی دنیا هزاران میلیارد دلار به اقتصاد تزریق کردند تا مانع از تشدید بحران شوند. ولی هم ‌اکنون روزهای سخت بحران به پایان رسیده است و تا رسیدن به روزهای روشن فاصله زیادی وجود دارد.
سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در شرایطی خبر از تثبیت نسبی اوضاع اقتصادی در سه ماه دوم سال جاری نسبت به سه ماه اول سال خبر داد که اقتصاد دنیا در سه ماه اول سال با نرخ بسیار بالا منقبض شده بود. در این میان کشور ژاپن بیشترین نرخ انقباض را داشت. در سه ماه اول سال جاری میلادی نرخ انقباض اقتصادی این کشور در مقیاس سالانه حدود ۱۵درصد بود که در تاریخ حضور این کشور در عرضه اقتصادی جهان بی‌نظیر بوده است.
در سه ماه اول سال قبل ارزش تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه با نرخ 1/2درصد نسبت سه ماه قبل از آن تنزل پیدا کرد. در سه ماه دوم سال جاری میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی کشورهای گروه هفت 1/0درصد تنزل پیدا کرد.
بیشترین نرخ انقباض اقتصادی در میان این کشورها به ژاپن اختصاص داشت که شاهد انقباض ۹/۰درصدی تولید ناخالص داخلی خود بود.
این کشور در بازه‌های سه ماهه گذشته به ترتیب شاهد کاهش 1/3درصد و 5/3درصدی تولید ناخالص داخلی خود بود. در میان کشورهای گروه هفت انگلیس کاهش 8/0درصدی تولید ناخالص داخلی را تجربه کرد.
در این بازه زمانی یعنی در سه ماه دوم سال ۲۰۰۹ میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی کشورهای فرانسه و آلمان به ترتیب ۳/۰درصد و ۴/۰درصد رشد کرد. در سه ماه اول همین سال ارزش تولید ناخالص داخلی کشورهای مذکور به ترتیب ۳/۱درصد و ۵/۳درصد تنزل پیدا کرده بود. در سه ماه دوم سال جاری میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی آمریکا ۳/۰درصد تنزل یافت در حالی‌که در سه ماه اول سال این کشور کاهش ۶/۱درصدی تولید ناخالص داخلی را شاهد بود.
در سه ماه دوم سال جاری میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی کشور‌های منطقه یورو 1/0درصد و ارزش تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا 3/0درصد نسبت به سه ماه قبل از آن تنزل پیدا کرد. در سه ماه اول سال جاری میلادی تولید ناخالص داخلی منطقه یورو 5/2درصد و تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا 4/2درصد کاهش یافت.
سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه اعلام کرد در سه ماه دوم سال جاری میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی در کشورهای گروه هفت ۶/۲درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل تنزل پیدا کرد.
در این بازه زمانی نرخ انقباض اقتصادی کشور ژاپن نسبت به مدت مشابه سال قبل برابر با 5/6درصد اعلام شد. در سه‌ماه دوم سال 2009 میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه 6/4درصد نسبت به سال قبل تنزل یافت.