گروه بین‌الملل- با وجود افزایش اطمینان از بهبود از رکود اقتصادی، وال‌استریت با بدترین ماه سال روبرو است چراکه خاطره فروپاشی بازارمالی در سپتامبر گذشته هنوز تازه است. بازارسهام درحالی وارد ماه جدید می‌شود که نسب به پایین‌ترین میزان خود در ماه مارس ۵۰‌‌درصد افزایش یافته است، اما سرمایه‌گذاران دوباره محتاط می‌شوند.

برخی از تحلیل‌گران براین باورند که حتی اگر اقتصاد در مسیر بهبود از رکود قرار داشته باشد، بازارسهام باید تثبیت شود تا از گسترش بیش از اندازه آن جلوگیری شود.

دیگر تحلیل‌گران به این نکته اشاره می‌کنند که افزایش‌های بیشتر بازارسهام را به سطحی که در سال گذشته قبل از عمیق شدن بحران مالی در پی فروپاشی موسسه مالی لمان برادرز و نجات ای‌آی‌جی و دیگر موسسات مالی بود بازمی‌گرداند. در هفته گذشته شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴/۰‌‌درصد افزایش یافت و به ۲۰/۹۵۴۴ واحد رسید و به بالاترین سطح خود در سال جاری نزدیک شد.

شاخص نسدک کامپوزیت که مربوط به تکنولوژی است ۳۹/۰‌‌درصد رشد کرد و به ۷۷/۲۰۲۸ واحد رسید درحالی که شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، با ۲۷/۰‌‌درصد افزایش به ۹۳/۱۰۲۸ واحد رسید. با نزدیک شدن ماه سپتامبر نگرانی‌هایی درمورد تاثیر این ماه وجود دارد. با توجه به متوسط کاهش حدود یک‌‌درصد، ماه سپتامبر بدترین ماه بازار سهام است. فروپاشی بازار مالی و ورشکستگی موسسه مالی لمان برادرز و توقف اعتبارات در سال گذشته موجب شد شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، در ماه سپتامبر ۲/۹‌‌درصد سقوط کند.

الگولدمن کارشنان مرکز مشاوران ولز فارگو می‌گوید «نفرین ماه سپتامبر، ضعیف‌ترین ماه سال، احتمالا قبل از این که وارد این ماه شویم موجب فروش ارزان قیمت سهام می‌شود.»

اندی بروکس رییس معاملات سهام در مرکز تی رو پرایس معتقد است برگشت‌پذیری بازارسهام نشانه خوبی است. وی می‌گوید «دوره ثبات و حفظ این سطوح کم و بیش امیدوارکننده است. ما یک افزایش سرسام‌آور داشته‌ایم و باید برای برخی کاهش‌ها آماده باشیم اما جو بازار سهام بهبود می‌یابد.»برخی ناظران بازارسهام براین باورند که بهبودی از رکود اقتصادی می‌تواند قوی‌تر از آنچه پیش‌بینی شده است باشد که این امر به افزایش سود شرکت‌‌ها و بازارسهام کمک خواهد کرد. روز جمعه هفته جاری بازارسهام با گزارش مشاغل در ماه اوت مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند آمار کاهش ۲۲۵،۰۰۰ شغل را نشان دهد که روندی روبه بهبود است. پیش‌بینی می‌شود نرخ بی‌کاری به ۵/۹‌‌درصد یعنی بالاترین میزان طی ۲۶‌سال گذشته برسد. در هفته جاری همچنین آمار سفارشات کارخانه‌ای و گزارش ماهانه فروش خودرو منتشر خواهد شد.