بحران اقتصاد  جهانی تاجیکستان را در مسیر فروپاشی قرار داده است

ایسنا - تاثیرات مخرب بحران اقتصاد جهانی بر بیماری مزمن سیاسی و اقتصادی درونی تاجیکستان تاثیر مضاعف گذاشته و این کشور را تا مرز فروپاشی سوق داده است. شبکه خبری دویچه وله در گزارشی نوشت که بر اساس گزارش مرکز تحقیقات شرق در شهر ورشو، اکنون فساد مالی، باند‌بازی و بوروکراسی کل سیستم دولتی تاجیکستان را فرا گرفته و رییس‌جمهوری و خانواده‌اش نه تنها زندگی سیاسی، بلکه زندگی اقتصادی مردم را هم کنترل می‌کنند. طبق این گزارش، در تاجیکستان همه‌ مشاغل حساس و کلیدی در دست اطرافیان امام‌علی رحمانف قرار گرفته است. با وجود اینکه مردم در تاجیکستان مسلمان هستند، اما این کشور سکولار است و مذهب در سیاست نقشی ندارد.

در تاجیکستان سر کردن روسری در مدارس و دانشگاه‌ها رسما ممنوع است، اما ادامه‌ روند بحران اقتصادی منجر به خانه‌نشین شدن زنان و بازگشت مردسالاری به این جامعه شده است. مردها فرصت‌های اندک شغلی را تصرف کرده‌اند و خانواده‌ها از فرستادن دختران به مدارس و دانشگاه‌ها سر باز می‌زنند.

همچنین براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، تاجیکستان را بحران اقتصادی سنگینی فراگرفته است. با بروز بحران اقتصادی جهانی، از آغاز سال جاری ۵۰‌درصد از تولید ناخالص ملی در تاجیکستان کاسته شده است و تولید صنعتی این کشور نیز ۱۸‌درصد کاهش نشان می‌دهد. اما فشار اصلی بر اقتصاد تاجیکستان، به زعم صندوق بین‌المللی پول، ناشی از عدم‌جریان پول از سوی کارگران مهاجر است.

به گزارش این صندوق، در سال ۲۰۰۸ بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تاجیک در خارج از کشورشان کار می‌کرده‌اند که این میزان نیمی از کل نیروی کار کشور تاجیکستان است.

تاجیک‌هایی که در خارج از کشور کار می‌کرده‌اند، سالانه تقریبا دو میلیارد‌دلار برابر با ۴۳‌درصد درآمد ناخالص ملی، برای اعضای خانواده خود پول واریز می‌کرده‌اند، اما با بروز بحران اقتصادی جهانی این کارگران مجبور به بازگشت به تاجیکستان شده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است که یکی دیگر از مشکلات تاجیکستان مساله‌ انرژی است. آب تنها منبع تولید برق در این کشور است اما فرسودگی زیرساخت‌ها، عدم‌توانایی سرمایه‌گذاری دولت در این زمینه و عدم‌علاقه‌ سرمایه‌گذاران خارجی باعث شده تا بخش‌های وسیعی از این کشور با مشکل کمبود برق روبه‌رو شود.