گروه بین‌الملل- پس از دو روز کاهش در وال‌استریت روز پنج‌شنبه سرمایه‌گذاران از گزارش‌های درآمدی و پیش‌بینی‌ها دلگرم‌کننده شدند و به بازار سهام بازگشتند. روز پنج‌شنبه شاخص‌ها افزایش بزرگی را ثبت کردند؛ زیرا پس از آن که بسیاری از بانک‌ها اعلام کردند تصور نمی‌کنند وام‌های زیادی به تعوق بیفتند، سرمایه‌گذاران به سرعت سهام بخش مالی را خریداری کردند. افزایش وال‌استریت در بعدازظهر ادامه یافت؛ زیرا فروشگاه وال‌مارت اعلام کرد پیش‌بینی می‌کند فروش در سال‌جاری رشد کند و در سال آینده با آهنگ سریع‌تر افزایش یابد.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۳۲‌واحد جهش کرد و بیشترین افزایش را درمیان شاخص‌های عمده ثبت کرد چراکه پیش‌بینی فروشگاه‌های وال‌مارت و گزارش‌های درآمدی بسیاری از شرکت‌های تشکیل دهنده این شاخص انتظارات را برآورده کردند. شاخص نسدک کامپوزیت که مربوط به بخش تکنولوژی است در پی پیش‌بینی ناامید‌کننده خرده‌فروشی آنلاین ایی‌بی درمیان شاخص‌های عمده کمترین افزایش را داشت. فروشگاه وال‌مارت اعلام کرد پیش‌بینی می‌کند در سال‌جاری فروش یک تا دو‌درصد افزایش خواهد یافت و در سال آینده ۴ تا ۶‌درصد رشد می‌کند. این بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آمریکا همچنین اعلام کرد برای افتتاح فروشگاه‌های جدید بر بازارهای نوظهور تمرکز خواهد کرد.

پس از آنکه گروه خدمات مالی پی‌ان‌سی و بانک فیفت ترد بانکورپ هر کدام اعلام کردند وام‌های معوقه با سرعت قبل افزایش نیافته‌اند، ارزش سهام بخش مالی رشد کرد.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۹۵/۱۳۱‌واحد یا ۳/۱‌درصد افزایش یافت و به ۳۱/۱۰۰۸۱‌واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵۱/۱۱‌واحد یا ۱/۱‌درصد رشد کرد و به ۹۱/ ۱۰۹۲‌واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت با ۵۶ /۱۴‌واحد یا ۷/۰‌درصد افزایش به ۲۹/۲۱۶۵‌واحد رسید.

در دیگر معاملات شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۲۷/۸‌ واحد یا ۴/۱‌درصد رشد کرد و به ۳۸/۶۱۳‌واحد رسید. به دلیل گزارش‌های فصلی امیدوار‌کننده از طرف شرکت‌های آمریکایی و آسیایی روز جمعه بورس‌های جهان با افزایش روبه‌رو شدند. موجی از نتایج درآمدی فصلی در آسیا ادامه یافت و شرکت خودروسازی کیا موتورز کره جنوبی و شرکت تولید‌کننده تراشه هاینیکس سود بیشتری را گزارش دادند. این امر نشان داد تقاضای جهانی رو به بهبود است. در آغاز معاملات در اروپا شاخص‌ها در آلمان، فرانسه و انگلستان یک درصد یا بیشتر افزایش یافتند.

در آسیا شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۸۲/۱۵‌واحد یا ۲/۰‌درصد افزایش یافت و به ۹۹/۱۰۲۸۲‌واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۲۱/۳۷۹‌واحد یا ۷/۱‌درصد رشد کرد و به ۷۳/۲۲۵۸۹‌واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی با ۶/۰‌درصد افزایش به ۱۷/۱۶۴۰‌واحد رسید. شاخص شانگهای چین نیز ۹/۱‌درصد رشد کرد. در دیگر نقاط آسیا شاخص استرالیا یک درصد، شاخص تایوان ۵/۰‌درصد و شاخص اندونزی ۳/۱‌درصد افزایش یافت. بورس‌های جهان از ماه مارس تاکنون به سرعت افزایش یافته‌اند و در هفته‌های اخیر در میان کاهش ارزش دلار و افزایش قیمت کالا، شاخص‌ها در آمریکا و آسیا به رکورد جدید سالانه دست یافتند؛ اما نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی‌بر این که بازارهای سهام قدرت بهبود اقتصادی را بیش از اندازه تخمین زده‌اند. این احتمال که دولت‌ها محرک‌های پولی و مالی را متوقف خواهند کرد منجر می‌شود به اینکه سرمایه‌گذاران در مورد قدرت افزایش بازارهای سهام تجدیدنظر کنند.