مهر- کره ماه پس از مدت‌ها دوباره نظرها را به خود جلب کرد، زیرا دانشمندان ناسا پس از بررسی اطلاعات به دست آمده از برخوردهای آزمایشی با ماه اعلام کردند ماه دارای مقادیر زیادی آب در حالت بخار و منجمد است. تردید در رابطه با وجود آب در کره ماه از گذشته ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده بود و برخورد مدارگرد LCROSS ناسا با این کره تمامی‌تردیدها را به اطمینان تبدیل کرد.

آنتونی کولپرت دانشمند ارشد این پروژه پس از تایید وجود آب در ماه گفت: «ما تنها مقادیر کوچکی از آب را در ماه نیافته ایم بلکه مقدار آب کشف شده بسیار زیاد است.» بر اساس گزارش مطالعات این پروژه برخورد با ماه در حدود ۲۵ گالن آب را از اعماق ماه به بالا پرتاب کرده است که به گفته کولپرت این تنها چیزی است که دانشمندان در توده‌های به هوا برخاسته مشاهده کرده اند.

برخی از متخصصان فضایی معتقدند این کشف به جذابیت‌های ماه برای اکتشافات بیشتر خواهد افزود. وجود مقادیر فراوانی از آب می‌تواند بنای کمپ‌هایی را برای اقامت فضانوردان در ماه آسانتر کرده و آب نوشیدنی و عنصر حیاتی برای سوخت راکت‌ها را تامین کند.

با این همه کشف مایع حیات در کره ماه نتوانسته است نظر هیات بررسی عملکرد ناسا را تغییر دهد و این هیات همچنان معتقد است ناسا به دلیل هزینه زیادی که برای رفتن به فراسوی زمین نیاز دارد باید هدف موثرتر و مناسب‌تری نسبت به ماه برای انجام مطالعات خود انتخاب کند.

در گذشته کشف نشانه‌های هیدروژن در حفره‌های ماه تردیدهایی را در زمینه وجود این ماده به وجود آورده بود تا اینکه در ماه سپتامبر دانشمندان توانستند مقادیر اندکی آب در خاک این کره بیابند. این نشانه‌ها و مدارک کوچک در نهایت به واسطه برخورد سکوی راکت و در پی آن مدارگردی ۷۹ میلیون دلاری به سطح ماه به اثبات رسید و وجود آب در حالت‌های بخار و یخ در ماه آشکار شد. بر اساس گزارش AP، آنالیز اطلاعات به دست آمده در حدود یک ماه به طول انجامید و به گفته دانشمندان بررسی دیگر موادی که به همراه آب از داخل حفره به بالا برخاسته‌اند به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.