گروه بین‌الملل- روز جمعه اخبار دلگرم‌کننده درآمدی خرده‌فروشان عمده و شرکت والت‌دیزنی سرمایه‌گذاران را به وال‌استریت بازگرداند تا دومین هفته افزایش را رقم بزنند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز که روز پنجشنبه با ۹۴ واحد کاهش روبه‌رو شده بود روز جمعه ۷۳ واحد افزایش یافت. شاخص‌های عمده در طول هفته بیش از ۲‌درصد رشد کردند.

گزارش‌های درآمدی فصلی مثبت والت‌دیزنی به همراه شرکت‌های آبرکرومبی اند فیچ و جی‌سی پنی نگرانی در مورد کاهش اعتماد مصرف‌کننده را تعدیل کرد.

اواخر روز پنجشنبه شرکت دیزنی اعلام کرد درآمدهای بالاتر در بخش‌های تلویزیون‌های کابلی، پخش برنامه و استودیو‌های فیلم سازی موجب کسب سود بیش از ۱۸‌درصدی برای این شرکت شده است. نتایج درآمدی شرکت آبرکرومبی بهتر از حد انتظار بود و شرکت پنی پیش‌بینی درآمد و فروش خود را افزایش داد.

وال‌استریت در معاملات صبح اندکی کاهش یافت، زیرا در یک گزارش عنوان شد شرایط مصرف‌کنندگان در ماه جاری تیره‌تر شده است. شاخص اعتماد مصرف‌کننده دانشگاه میشیگان از ۶/۷۰ واحد در ماه اکتبر به ۰/۶۶ واحد در ماه نوامبر رسید.

پس از انتشار اخبار خوش اقتصادی شاخص‌ها بهبود یافتند، اما با افزایش ارزش دلار مقداری از افزایش خود را از دست دادند. کاهش مداوم ارزش دلار از ماه مارس تاکنون موجب افزایش شاخص‌ها و قیمت کالا شده است.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۰۰/۷۳ یا ۷/۰‌درصد افزایش یافت و به ۴۷/۱۰۲۷۰ واحد رسید. کاهش روز پنجشنبه این شاخص موجب شد افزایش شش روز متوالی متوقف شود. علت این کاهش سقوط قیمت نفت در پی کاهش تقاضا برای انرژی و افزایش ارزش دلار بود.

شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۲۴/۶ واحد یا ۶/۰‌درصد رشد کرد و به ۴۸/۱۰۹۳ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت با ۸۶/۱۸ واحد یا ۹/۰‌درصد افزایش به ۸۸/۲۱۶۷ واحد رسید.

در طول هفته شاخص داوجونز ۵/۲‌درصد افزایش یافت. این افزایش موجب شد شاخص داوجونز در سال جاری ۱۷‌درصد رشد کند. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۳/۲‌درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۶/۲‌درصد رشد کرد.

روز جمعه شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۹۶/۵ واحد یا یک‌درصد افزایش یافت و به ۲۸/۵۸۶ واحد رسید. در معاملات بورس نیویورک در ازای یک شاخصی که سقوط کرد سه شاخص با افزایش روبه‌رو شد و حجم کل معاملات به ۹/۳ میلیارد سهم رسید.

در خارج از آمریکا شاخص‌های فوتسی ۱۰۰ انگلستان و داکس آلمان ۴/۰‌درصد رشد کردند و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۱/۰‌درصد کاهش یافت. شاخص میانگین نیکی ژاپن ۴/۰‌درصد سقوط کرد.