اوباما به جنگ بیـکاری می‌رود

گروه بین‌الملل- دست‌های باراک اوباما در مبارزه با نرخ بیکاری بیش از ۱۰ درصدی آمریکا چندان باز نیست، اما اوباما با وجود طرح‌های عظیم نجات بانک‌ها و موسسات مالی و کسری بودجه لجام گسیخته کشور عزم خود را برای تدوین لایحه ایجاد مشاغل جزم کرده است. دیروز جمعه باراک اوباما با حضور در یک گردهمایی در پنسیلوانیا از مجموع سیاست‌های اقتصادی دولت خود دفاع کرد. او از برنامه گسترده‌ای سخن گفت که موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرد از جمله آن‌ها می‌توان به بهینه‌سازی مصرف انرژی در خانه‌های آمریکایی‌ها و استفاده از راهکارهای تجاری و قوانین جدید مالیاتی برای توقف روند از بین رفتن مشاغل اشاره کرد که بدترین نرخ را از دهه ۳۰ میلادی تا کنون از خود نشان داده است.

اوباما در همایش اقتصادی روز جمعه گفت: «ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و به امید روزهای خوش بنشینیم. آنچه من بدان علاقه‌مندم این است که همین حالا وارد عمل شویم.» او روز پنجشنبه هم با شرکت در نشستی با حضور مدیران شرکت های بزرگ، رهبران اتحادیه‌های کارگری و اقتصاددانان ارشد این کشور گفت مصمم به مبارزه با معضل بیکاری است.

آنچه قانونگذارانی چون نانسی پلوسی باتفاق باراک اوباما بر آن تاکید دارند استفاده از بودجه نجات موسسات مالی برای لایحه ایجاد مشاغل است. اما مخالفان بر این باورند که استفاده از این بودجه‌ها تنها بر کسری بودجه عظیم دولت می‌افزاید و معضل بیکاری را حل نمی‌کند.

هم‌اکنون نرخ بیکاری در آمریکا بیش از ۱۰ درصد است که طی ۲۷ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. گرچه آمارهای رسمی رقم بیکاران را ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ذکر کرده اند، اما در حدود ۱۰ میلیون نفر نیز مشاغل موقت و پاره وقت دارند، زیرا هنوز نتوانسته‌اند شغلی تمام وقت بیابند.کاخ سفید امیدوار بود با عدم استفاده کامل از بودجه ۷۰۰ میلیارد دلاری نجات بتواند کسری بودجه عظیم دولت را کاهش دهد.

اما آنچه اوباما دیروز مطرح ساخت نشان از نگرانی کاخ سفید در زمینه بحران بیکاری دارد. از جمله موارد دیگری که اوباما در برنامه گسترده پیشنهادی خود مطرح ساخت پرداخت نقدی به مردم آمریکا برای خرید مواد و مصالحی است که مصرف انرژی در خانه‌های آنان را بهینه سازد. او معتقد است چنین هزینه‌ای علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ایجاد مشاغل مربوط به انرژی‌های سبز نیز موثر خواهد بود. اما کارشناسان می گویند طرح‌های مالی او برای افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان احتمالا با مخالفت جمهوری‌خواهان کنگره مواجه خواهد شد.

میلیاردها دلاری که دولت اوباما و دولت پیشین یعنی دولت جورج بوش برای جلوگیری از ورشکستگی بانک‌ها و شرکت‌های خودروسازی آمریکا هزینه کرده سروصداهای زیادی در کنگره به راه انداخته است.مخالفان هم با افزایش کسری بودجه مخالفند و هم نگران بزرگ شدن بیش از پیش دولت هستند.

باراک اوباما در نشست روز پنجشنبه در دفاع از سیاست‌های اقتصادی خود گفت، اقدامات دولت او موجب ایجاد یک میلیون و ششصد هزار شغل جدید شده است.

اما او گفت، حل مشکل بیکاری و بهبود وضع اقتصادی نهایتا منوط به موفقیت بخش خصوصی است.به گفته کارشناسان اقتصادی، این بنگاه های تجاری متوسط و کوچک هستند که معمولا بیشترین مشاغل را ایجاد می کنند.

اما بحران مالی سال گذشته موجب شده بانک‌ها از اعطای وام به این بنگاه‌ها خودداری کنند. انتخابات میان‌دوره‌ای سال آینده کنگره آمریکا ممکن است وضعیت را برای آقای اوباما از این هم دشوارتر کند. اگر تنها چند تن از دموکراتها که اکنون اکثریت را در دست دارند کرسی‌های خود را به جمهوری‌خواهان واگذار کنند، بسیاری از طرح‌های او برای ادامه روند بهبود اقتصادی ناکام خواهد ماند.