دنیای اقتصاد-تازه‌ترین آمار منتشره از اقتصاد آمریکا در حالی نشانگر بهبود اوضاع و کاهش نرخ بیکاری است که حتی برآورد‌های خوشبینانه نیز روند بیکاری را صعودی پیش‌بینی می‌کردند و تنها انتظار کاهش سرعت رشد آن را داشتند. تحلیلگران انتظار داشتند طی ماه نوامبر ۱۳۰ هزار نفر کار خود را از دست بدهند، اما آمار منتشره نشان می‌دهد که تعداد این افراد طی ماه نوامبر تنها ۱۱هزار نفر بوده است.در کنار آمار امیدوارکننده بیکاری، رشد ۶/۰ درصدی میزان سفارشات شرکتی نیز که از تخمین‌های پیشین بالاتر بود، موجبات خوشبینی به بهبود سریعتر اوضاع اقتصادی در آمریکا را فراهم کرده است.پس از انتشار خبر کاهش نرخ بیکاری در آمریکا طی ماه نوامبر و به‌رغم تصمیم چند روز پیش فدرال رزرو بر عدم افزایش نرخ بهره، ارزش دلار در بازارهای جهانی افزایش یافت. همچنین با توجه به اینکه طلا و دلار تا حد زیادی جایگزین یکدیگر به عنوان گزینه‌های سرمایه‌گذاری کم ریسک هستند، در پی افزایش ارزش دلار، قیمت طلا روز جمعه حدود ۶۰ دلار افت کرد. این میزان کاهش، بیشترین میزان افت ارزش طلا در عرض یک روز طی ۲۰ ماه گذشته بوده است.در عین حال به نظر می‌رسد که سقوط جهانی طلا به همین شدت در بازار داخلی اثرگذار نبوده و سکه فقط شش هزار تومان کاهش یافت.روز شنبه قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی در منطقه چهارراه استانبول ۲۸۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۲۸۲ هزار تومان، نیم سکه ۱۴۱ هزار تومان و ربع سکه ۷۱ هزار تومان گزارش شد.همچنین در پی افزایش ارزش دلار در بازارهای جهانی، قیمت دلار آمریکا در بازار تهران در حد ۱۰۰۰ تومان باقی ماند، در حالی که اکثر ارزها در این بازار با افت قابل توجهی مواجه شدند.

علایم کاهش بیکاری در اقتصاد آمریکا هویدا شد

شوک آمریکایی به دلار و طلا

نگار حبیبی- بیکاری در آمریکا کاهش یافت. بر اساس آمار وزارت کار این کشور نرخ بیکاری آمریکا طی ماه نوامبر از ۲/۱۰ درصد به ۱۰ درصد کاهش یافت.

این بدان معناست که تعداد بیکاران طی ماه نوامبر از ۱۹۰ هزار نفر به ۱۱۱ هزار نفر کاهش یافت. در حالی که حتی پیش‌بینی‌های خوشبینانه روند بیکاری را صعودی و تنها انتظار کاهش سرعت رشد آن را داشتند. تحلیل گران انتظار داشتند طی ماه نوامبر ۱۳۰ هزار نفر کار خود را از دست بدهند، اما آمار منتشره نشان می‌دهد که تعداد این افراد طی ماه نوامبر تنها ۱۱هزار نفر بوده است. در پی انتشار این آمار قیمت طلا در بازارهای جهانی تا حدود ۵ درصد کاهش یافت. از طرف دیگر قیمت نفت خام که پیش از این افت کرده بود دیروز بار دیگر افزایش یافت. کاهش نرخ بیکاری نشان از آن دارد که تولیدکنندگان از این پس برای افزایش در آمدهای خود نیاز به نیروی کار بیشتر دارند و بنگاه‌های اقتصادی دیگر نیاز به اخراج نیروی کار خود در راستای کاهش هزینه‌های تولید ندارند. بر اساس تحقیقات موسسه گلوبال اینسایت، کاهش بیکاری را نمی توان به حساب تغییرات مقطعی فصلی گذاشت. در کنار آمار امیدوارکننده بیکاری، رشد ۶/۰ درصدی میزان سفارشات شرکتی نیز که از تخمین‌های پیشین بالاتر بود، موجبات خوشبینی به بهبود سریعتر اوضاع اقتصادی در آمریکا را فراهم کرده است.

تاثیر بر ارزش دلار

پس از انتشار خبر کاهش نرخ بیکاری در آمریکا طی ماه نوامبر و به‌رغم تصمیم چند روز پیش فدرال رزرو بر عدم افزایش نرخ بهره، ارزش دلار در بازارهای جهانی افزایش یافت. به طوری که نرخ برابری دلار در برابر سبدی از سایر ارزهای عمده بازار دیروز به میزان ۳/۱ درصد افزایش داشت. انتظار می‌رود، آمار رو به کاهش بیکاری نسبت به آینده دلار خوشبینی ایجاد کند و به اقبال بیشتر سرمایه‌گذاران به سمت دلار بیانجامد. انتظار می‌رود فدرال رزرو قادر باشد نرخ بهره را تا پیش از پایان نیمه اول ۲۰۱۰ افزایش دهد. البته علاوه بر بهبود وضعیت بیکاری در آمریکا، تثبیت نرخ بهره در حد بسیار پایین ۱ درصد توسط بانک مرکزی کشورهای حوزه یورو نیز در افزایش ارزش دلار موثر بوده است. بانک مرکزی اروپا در نشست پنجشنبه خود روند کاهش محرک‌های اقتصادی و کاهش حمایت‌های خود در راستای ایجاد نقدینگی بیشتر برای بانک‌ها را آرام و تدریجی توصیف کرد و اعلام کرد که فعلا تمایلی به افزایش نرخ‌های بهره ندارد. خبری که به کاهش جذابیت یورو و افت ارزش آن برابر دلار انجامید.

تاثیر بر بازار طلا

با توجه به اینکه طلا و دلار تا حد زیادی جایگزین یکدیگر به عنوان گزینه‌های سرمایه‌گذاری کم ریسک هستند، در پی افزایش ارزش دلار، قیمت طلا روز جمعه به میزان ۵۰دلار افت کرد. این میزان کاهش بیشترین میزان افت ارزش طلا در عرض یک روز طی ۲۰ ماه گذشته بوده است. در صورتی که بهبود وضعیت دلار ادامه یابد، جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاران و بانک‌های مرکزی کاهش خواهد یافت و این امر ممکن است به سقوط ارزش طلا بیانجامد. البته حتی با وجود افت ارزش روز جمعه قیمت طلا طی دوران پس از بحران ۳۲ درصد افزایش یافته است.

تاثیر بر قیمت نفت

قیمت نفت برای تحویل در ماه ژانویه با ۷۳ سنت افزایش (معادل ۱ درصد رشد) به بشکه‌ای ۱۹/۷۷ دلار رسید. پیش از انتشار خبر بهبود وضعیت بیکاری در آمریکا قیمت نفت با ۲/۱ درصد کاهش قیمت به ۵۷/۷۵ دلار رسیده بود. وزیر نفت عربستان سعودی، مالک بیشترین ذخایر نفتی در میان کشورهای عضو اوپک، دیروز و در پی افزایش قیمت‌ها به خبرنگاران گفت که قیمت فعلی نفت در حدی است که اهداف قیمتی صادرکنندگان را تامین می‌کند.

هرچند میزان نسبتا بالای نفت ذخیره شده می‌تواند افزایش قیمت نفت را در میان‌مدت تا حدی محدود کند اما ادامه بهبود اوضاع بیکاری در آمریکا، به معنای افزایش تولید و در نتیجه افزایش تقاضا برای سوخت خواهد بود. این افزایش تقاضا در کنار تصمیم‌گیری‌های جدید اوپک در زمینه میزان تولید در نشست ۲۲ دسامبر این سازمان، می‌تواند به افزایش هر چه بیشتر قیمت نفت بیانجامد.

بهبود اوضاع اشتغال ملموس‌ترین نشانه بهبود اوضاع اقتصادی است. با اینکه ارقام مثبت نوسانات شاخص‌ها در بازار سرمایه برای اقتصاددانان و سرمایه گذاران نشان از آغاز شروع بحران داشت اما برای مردم عادی و کسانی که کار خود را از دست داده بودند هیچ چیز جز اشتغال به کار نمی‌تواند منجر به ایجاد خوش‌بینی نسبت به آینده و ایجاد تقاضا شود. تقاضای بیشتر بخش خصوصی کلید دستیابی به رشد مثبت اقتصادی است و داشتن شغل شرط اولیه برای افزایش مصرف و در نتیجه افزایش تقاضاست. خبر کاهش نرخ بیکاری مهم‌ترین نشانه بهبود اوضاع اقتصادی در ماه‌های پس از بروز بحران محسوب می‌شود و این امید را ایجاد کرده است که اقتصاد جهان بسیار زودتر از آنچه تصور می‌شد به رونق بازگردد. تحلیل اکونومیست از تازه‌ترین آمار بیکاری آمریکا را در زیر می‌خوانید:

بارقه امید

شادی آذری- نرخ بیکاری در آمریکا کمی کاهش یافته است. نزدیک به دوسال بود که اقتصاد آمریکا شاهد کاهش تعداد مشاغلش بود اما اکنون نشانه‌ای پدیدار شده از اینکه سرانجام دوران تیره و تار به سر رسیده است. روز جمعه چهارم دسامبر دفتر آمار کار آمریکا آمار جدیدی از مشاغل را منتشر ساخت که از ارقامی بهتر از حد انتظار حکایت داشت. در ماه نوامبر حدود ۱۱،۰۰۰ شغل در آمریکا از بین رفت. این کمترین میزان از بین رفتن مشاغل از اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی یعنی زمان آغاز رکود تا کنون بوده است. به علاوه به رغم تداوم از بین رفتن مشاغل، نرخ بیکاری سراسر آمریکا از ۲/۱۰ درصد به ۰/۱۰ درصد کاهش یافته است. معیارهای کلی‌تر مربوط به بیکاری از جمله بیکاری کارکنان غیر استخدامی و فصلی هم به دلایل اقتصادی کاهش یافته است. کل ساعات کار و درآمد نیز افزایش یافته است. به علاوه آمار جدید، کاهش شدید از بین رفتن مشاغل را نسبت به ماه‌های سپتامبر و اکتبر نشان می‌دهد.

گزارش مشاغل حداقل تا یک روز بازارها و سیاستگذاران را خشنود نگه خواهد داشت. چون اغلب صاحبنظران پیش‌بینی کرده بودند که ۱۰۰،۰۰۰ شغل یا بیشتر از بین رفته باشد و اغلب بر این باور بودند که نرخ بیکاری ثابت مانده یا افزایش یافته است. یک گزارش بیکاری که به طور خصوصی منتشر شده بود نشان داده بود که نزدیک به ۱۷۰،۰۰۰ نفر از شاغلین مشاغل خود را از دست داده‌اند.

اما هیچکدام از این‌ها به معنای از بین رفتن مشکلات نیست. چون یک بار پیش از این نرخ بیکاری در ماه‌های ژوئن تا جولای ۲۰۰۹ کاهش یافته بود و پس از آن تا سه ماه بعد افزایش نشان داده بود. اکنون هم دستیابی به یک کاهش نرخ بیکاری با ثبات دشوار به نظر می‌رسد. یک برآورد حکایت از آن دارد که اقتصاد آمریکا نیازمند ایجاد ۱۵۰،۰۰۰ شغل در هر ماه است تا رشد مشاغل با رشد جمعیت برابری کند. رشد مشاغل در اقتصاد آمریکا همواره در تنها چند بخش متمرکز است. در بخش‌های تخصصی و خدمات تجاری آمار امیدوارکننده است. افزایش ۵۲،۰۰۰ شغل موقت در این بخش‌ها، حکایت از آن دارد که کارفرمایان به زودی مشاغل دائمی زیادی ایجاد خواهند کرد. بخش‌های آموزش، خدمات درمانی و دولت تنها بخش‌های دیگری هستند که عامل رشد تعداد مشاغلند. اما بخش‌های تولیدات کارخانه‌ای، ساخت‌و‌ساز و خرده‌فروشی همچنان کاهش مشاغل را در ماه نوامبر به نمایش گذاشتند.

واقعیت این است که این سقوط شدید در تعداد مشاغل از بین رفته نوری است که از میان ابرهای تیره به چشم می‌خورد. کاخ سفید در هفته گذشته اجلاسی را با موضوع مشاغل برگزار کرد. اما باراک اوباما مجبور شد در این اجلاس به این نکته اشاره کند که «منابع ما محدود است.» ممکن است دولت خود را در موقعیتی بیابد که مجبور شود در برابر آنچه پیش می‌آید رویکردی انفعالی اتخاذ کند. جدا از خبرهای خوب امروز، احساسی در آمریکا موج می‌زند که تنها کارکنان آمریکایی با آن بسیار آشنایند.