نفت و اقتصاد جهانی به کجا می‌رود؟

دنیای اقتصاد- روز دوشنبه در میان نشانه‌هایی مبنی براین که سازمان اوپک در نشست آتی خود تولید نفت را کاهش نخواهد داد، قیمت نفت به کمتر از بشکه‌ای ۶۹ دلار سقوط کرد. افزایش اخیر ارزش دلار نیز به کاهش قیمت نفت کمک کرده است. سرمایه‌گذاران اغلب نفت را به عنوان وسیله دفاعی دربرابر تورم و کاهش ارزش دلار خریداری می‌کنند و زمانی که ارزش دلار افزایش می‌یابد، نفت را می‌فروشند. قیمت نفت به کمتر از ۶۹ دلار رسید

گروه بین‌‌الملل- روز دوشنبه در میان نشانه‌هایی مبنی براین که سازمان اوپک در نشست آتی خود تولید نفت را کاهش نخواهد داد، قیمت نفت به کمتر از بشکه‌ای ۶۹ دلار سقوط کرد.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه ژانویه در ابتدای معاملات رقم ۵۹/۶۸ دلار را ثبت کرد اما سپس به ۱۳/۶۹ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها در رقم ۸۷/۶۹ دلار ثابت شد. روز یکشنبه وزیر نفت کویت شیخ احمد عبدالله الصباح گفت: ۱۲ کشور عضو سازمان اوپک احتمالا در نشست ۲۲ دسامبر آنگولا سقف تولید را تغییر نخواهند داد. قیمت نفت نسبت به بشکه‌ای ۸۲ دلار در ماه اکتبر دچار کاهش شده است. زیرا سرمایه‌گذاران نگران هستند که به رغم بهبود اقتصادی تقاضا برای نفت در آمریکا افزایش نیافته است. افزایش اخیر ارزش دلار نیز به کاهش قیمت نفت کمک کرده است. سرمایه‌گذاران اغلب نفت را به عنوان وسیله دفاعی دربرابر تورم و کاهش ارزش دلار خریداری می‌کنند و زمانی که ارزش دلار افزایش می‌یابد نفت را می‌فروشند. در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه ژانویه قیمت نفت کوره به ۹۱/۱ دلار در هر گالن رسید. بنزین ۸۳/۱ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گازطبیعی به ۳۲/۵ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید. در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه ژانویه ۸۱/۷۱ دلار در هر بشکه معامله شد.