ابوظبی به کمک دبی شتافت

گروه بین‌الملل، شادی آذری- دبی دیروز اعلام کرد همسایه غنی از نفت این امیرنشین یعنی ابوظبی، ۱۰ میلیارد دلار بودجه اضطراری در اختیار دبی قرار داده است تا در باز پرداخت بدهی‌های غول اقتصادی دبی، «دبی ورلد» به آن کمک کند. مجموعه شرکت‌های دولتی «دبی ورلد» تا دیروز، دوشنبه مهلت داشت که انبوه بدهی‌های یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌اش به نام «النخیل» را که در زمینه ساخت‌و‌ساز فعال است، بپردازد. حدود ۱/ ۴ میلیارد دلار از این پول برای بازپرداخت این بدهی‌ها مصرف خواهد شد. توانایی دبی در بازپرداخت این بدهی به عنوان آزمونی کلیدی برای سنجش صلاحیت دریافت اعتبارات توسط دبی محسوب می‌شود.شیخ احمد بن سعید آل مکتوم، رییس کمیته عالی مالی دبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما امروز اینجا هستیم تا به سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان، کارمندان و شهروندانمان اطمینان دهیم که دولتمان در هر زمانی بر اساس قواعد بازار و اصول کسب‌و‌کار مورد پذیرش جامعه بین‌الملل عمل می‌کند. بهترین روزهای ما در پیش است.»

امارات فرورفته در قرض، اعلام کرده است که مابقی بودجه تامین شده از سوی ابوظبی صرف پوشش بخشیدن به هزینه‌های بهره‌ای «دبی‌ورلد» و نیازهای عمومی تجاری این شرکت تا پایان ماه آوریل و پرداخت صورتحساب‌های اعتباردهندگان و پیمانکاران فعلی خواهد شد.

سرمایه‌گذاران از این خبر ابراز خشنودی کردند، چون موجب شفافیت‌بخشی به بحرانی شد که ماه گذشته میلادی با صدور اعلامیه این مجموعه شرکت‌های دبی پاگرفت. این مجموعه شرکت‌ها، ماه گذشته اعلام کرده بود که به دنبال شرایط جدید برای بازپرداخت بخشی از بدهی ۶۰ میلیارد دلاری خود است. بر اثر کمک مالی ابوظبی برای نجات دبی، در معاملات اولیه دیروز شاخص اصلی بازار مالی دبی ۱/۱۰ درصد افزایش یافت. بورس ابوظبی هم ۴/۷ درصد رشد کرد. بورس‌های آسیا به وضعیت پیش از بحران دبی بازگشتند. فهد اقبال، یک تحلیل‌گر بانک سرمایه‌گذاری میدل ایست می‌گوید: افزایش شاخص‌ها مورد انتظار بود اما مستلزم هوشیاری است. او گفت: «این اعلامیه به طور خاص شامل نجات النخیل است و نشان می‌دهد این مجموعه شرکت‌ها بیش از آن بزرگ محسوب می‌شود که شکست بخورد. اما به هر حال این کمک، نجات کل شرکت دبی یا دبی ورلد را در بر نمی‌گیرد و اهمیت دادن به این نکته ضروری است.»«دبی ورلد» در بیانیه‌ای جداگانه از این حمایت مالی که «بودجه و پایه‌های ثبات برای نوسازی شرکت را تامین نمود»، استقبال کرد.این شرکت اعلام کرد که مذاکرات جهت متقاعد ساختن وام‌دهندگان به ایجاد وقفه یا به عبارت دیگر تاخیر در بازپرداخت سایر بدهی‌ها همچنان ادامه دارد. بنا به اعلام این شرکت «تا زمانی که مذاکرات منجر به توافق برای تاخیر در بازپرداخت بدهی‌ها نشود، دولت دبی حمایت مالی برای پوشش هزینه‌ها را ارایه خواهد کرد تا تداوم اجرای پروژه‌های کلیدی تضمین شود.»دولت دبی اعلام کرده است بانک مرکزی امارات متحده عربی که مرکز آن در ابوظبی واقع است آماده است تا از بانک‌های محلی حمایت کند. به علاوه دبی اعلام کرده است قصد دارد قانونی جدید را وضع کند که اگر دبی ورلد قادر به اخذ تاییدیه برای شرایط جدید اجرای تعهداتشان نبود، از آن استفاده کند.