ایسنا- قانونگذاران مخالف در هنگ کنگ در تلاش برای تحریک برگزاری یک همه پرسی در مورد دموکراسی و احیای مبارزه با چین در خصوص گسترش حقوق دموکراتیک قصد دارند که به طور دسته جمعی از مجلس قانون گذاری کناره‌گیری کنند.

در صورت استعفا، این امر خطرناک‌ترین اقدام صورت گرفته از سوی حامیان لیبرال حقوق دموکراتیک در هنگ کنگ در کشمکش با پکن از زمان بازگرداندن این منطقه به چین از سوی انگلیس در سال ۱۹۹۷ است.

مناظرات بر سر طرح استعفا باعث بروز ناآرامی‌هایی در جناح دموکراتیک این کشور که یک گروه از احزاب و شخصیت‌های مستقل تحت حمایت جناح مخالف است و ۲۳ کرسی از ۶۰ کرسی شورای قانونگذاری این منطقه را در دست دارد، شده است.

لی چوک یان، یکی از قانونگذاران و حامیان دموکراسی در هنگ کنگ اظهار داشت: ما نگران جدایی در جناح دموکراتیک هستیم، حزب دموکراتیک که با نفوذترین نیروی دموکراتیک در این منطقه است چند روز پیش با در نظر گرفتن خطر از دست رفتن کرسی‌های این جناح در مجلس، علیه این طرح استعفا رای داد.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز،‌ هنگ کنگ به عنوان لیبرال‌ترین منطقه چین به لحاظ سیاسی و با دراختیار داشتن یک قانون اساسی کوچک که حق رای عمومی را به عنوان یک هدف نهایی در نظر دارد، از یک موقعیت ویژه بهره می برد. در واقع پکن مایل به کاهش آزادی‌های انتخاباتی در این منطقه نبوده و تنها در سال ۲۰۰۷ با یک رای گیری مستقیم برای رهبر و مجلس هنگ کنگ که از سال ۲۰۱۷ شروع می شود، موافقت کرد.

رهبر این منطقه هم‌اکنون توسط یک گروه کوچک حامی پکن انتخاب می‌شود و تنها نیمی از قانونگذارانش به طور مستقیم از طریق انتخابات تعیین می‌شوند.